Wikipedia:Nota kaki: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kamalzack (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
{{panduan}}
{{terjemahan|en|Wikipedia:Footnotes}}
 
{{gaya}}
 
'''[[Nota kaki|Nota kaki]]''' merujuk kepada nota yang diletakkan di bawah artikelrencana yang menerangkan lebih lanjut mengenai satu bahagian dalam teks tersebut. PerhubunganHubungan di antara bahagian teks dengan nota kaki ditunjukkan dengan satu nombor atau simbol di teks berkenaan.
 
Nota kaki menambah bahan yang boleh menerangkan sesuatu fakta dengan lebih terperinci, tetapi boleh menganggu perhatian sekiranya dimasukkan dalam teks berkenaan.
 
Nota kaki juga digunakan dalam memetik sumber-sumber untuk mengukuhkan lagi kredibiliti sesuatusuatu artikelrencana. ArtikelRencana yang tidak mempunyai nota kaki boleh dicabar melalui [[Wikipedia:KepastianPengesahan]], yang mengatakan bahawa apa-apa bahan yang dicabar atau mungkin akan dicabar perlu mempunyai sumber. Bahan-bahan yang tidak bersumber mungkin akan dibuang dan sekiranya adaingin dimasukkan kembali, menjadi tanggungjawab penyunting untuk membuktikannya.
 
'''Ingat bahawa adalah lebih penting untuk anda memetik sumber kandungan dengan tepat.''' Sekiranya sausatu artikelrencana sudah pun menggunakan satu gaya petikan, anda seharusnya mengikut gayanya daripada menambah satu petikan lain mengikut gaya sendiri.
 
'''Tidak semua petikan sumber menggunakan nota kaki''' . Sila rujuk [[Wikipedia:MemetikSumber sumberpetikan]] untuk panduan dan alternatif lain.
 
'''Tidak semua nota kaki adalah petikan sumber maklumat.''' Ia juga digunaboleh digunakan untuk menerangkan atau memberi nota untuk sesuatu bahan.
 
:* Amaran;Perhatian: Anda tidak dapat melihat nota kaki dalam modepaparan pratonton.
 
== Cara penggunaan ==
=== Contoh nota kaki ===
Contoh nota kaki adalah seperti berikut:
Baris 25:
 
 
Kemudian di seksyen "Nota kaki" atau "Rujukan", kodletakkan akankod kelihatanseperti seperti ini:
 
:<code><nowiki><references /></nowiki></code>
Baris 33:
<references />
 
Untuk dua kolumlajur, gunakan <nowiki>{{reflist|2}}</nowiki>.
 
</nowiki>
== Lihat juga ==
* [[Wikipedia:Pengesahan]]
* [[Wikipedia:Sumber petikan]]
 
[[Kategori: Garis panduan gaya penulisan|Nota kaki]]