Perbezaan antara semakan "Singapore Free Press"

Pengemasan.
(Rencana baru, diterjemahkan dari en.wiki.)
 
(Pengemasan.)
 
== Sejarah ==
Akhbar ini menjadi akhbar berbahasa Inggeris kedua di [[Singapura]] yang diasaskan oleh [[William Napier]], [[Edward Boustead]], [[Walter Scott Lorrain]] dan [[George Drumgoole Coleman]] pada 1 Oktober 1835 dengan nama pada awalnya adalah "Singapore Free Press & Mercantile Advertiser".<ref>Seow, FT (1998) The media enthralled: Singapore revisited, Lynne Rienner Publishers, Singapore. P7</ref> Napier menjadi pemimpin redaksi akhbar ini sehingga 1846 ketika beliau kembali ke [[Scotland]]. [[Abraham Logan]] kemudian mengambil alih koranakhbar ini pada tahun 1846 dan menggantibertukar namanyanama menjadikepada "Free Press" selama dua puluh tahun ke depan. Saudaranya, James, menjalankanmenguruskan ''[[Penang Gazette]]'' yang menghasilkan "penyerbukan silang" antara kedua surat kabarakhbar tersebut dan mereka tidak menyukai [[PerusahaanSyarikat Hindia Timur BritaniaBritish]]. Free Press yang saatketika itu dipimpinditerajui oleh Jonas Daniel Vaughan, tetap beredar hinggasehingga 1869 ketika terjadi persaingan dengan ''[[The Straits Times]]'' yang menyebabkan Free Press ditutup. Pada tahun 1884 koranakhbar ini kembali beredar di bawah pimpinan Charles Buckley.
 
The Singapore Free Press akhirnya dibeli oleh “The Straits Times” dan dihidupkan kembalisemula dengan terbitan pertamanya sebagai koranakhbar harian pada 15 Mei 1946. Pembelian tersebut untuk mengatasi persaingan dengan ''[[Malaya Tribune]]'', yang diluncurkandilancarkab pada tahun 1914. The Singapore Free Press kemudian bergabung dengan ''[[SuratThe MelayuMalay Mail]]'' pada tanggal 28 Februari 1962.<ref>{{cite web |url=http://infopedia.nl.sg/articles/SIP_88_2005-02-03.html |title=Archived copy |access-date=2011-08-11 |url-status=dead |archive-url=https://web.archive.org/web/20110917220000/http://infopedia.nl.sg/articles/SIP_88_2005-02-03.html |archive-date=2011-09-17 |df= }}</ref>
 
== Rujukan ==