Lenggeng: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
kTiada ringkasan suntingan
Baris 17:
[[File:Lenggeng.jpg|thumb|Lenggeng]]
 
Mukim [[Lenggeng]] terletak dalam [[Seremban (daerah)|Daerah Seremban]], [[Negeri Sembilan]], [[Malaysia]]. Lenggeng merupakan bahagian Negeri Sembilan yang bersempadan dengan Beranang, negeri SembilanSelangor. Jadi sebahagian kampung di Selangor terletak juga di negeri Sembilan. Ini berikutan sempadan negeri yang tidak begitu jelas, tidak ada sungai sempadan yang jelas untuk memisahkan [[Selangor]] dengan negeri[[Negeri Sembilan]].
 
Antara kampung yang terbahagi 2 di atas sempadan kedua-kedua negeri ialah:
Baris 32:
* Dari pekan Pantai kira-kira 3Km terdapat simpang ke kiri untuk ke Lenggeng
* Jika dari plaza tol nilai, lampu isyarat pertama ikut kiri, lampu isyarat kedua dan ketiga ikut kanan ikut susur ke kiri selepas Stesen Komuter terus kanan lalu Kg Gebok lampu isyarat ambil kanan sebelum Pekan Mantin, ikut kiri sehingga hadapan Sek. Keb. Sg. Machang ikut kanan, Kg Rawa terus ke Pekan Lenggeng.
*Walau bagaimana pun akibat perubahan iklim ekonomi negara dan negara , sekarang terdapat banyak laluan baru untuk ke sana, Jika anda datang dari lebuhraya LEKAS, boleh juga datang ke Lenggeng melalui jalan pekan Mantin ataupun melalui Jalan Bukit Sompo.
*Terbaharu, jika datang dari Beranang, boleh juga ke sana mengikut jalan Bandar Tasik Senangin ( dulu dikenali sebagai Bandar Akademia).
 
==Budaya ==
Penduduk Lenggeng terdiri daripada orang [[Melayu]] sebagai kaum majoriti dari generasi kedua dan ketiga dari penghijrahan orang-orang Minang [[Sumatra]] khususnya dari Luak Agam (satu kawasan bermula di Bukittinggi hingga ke Lubuk Sikaping). Orang-orang Minangkabau dari Luak Agam ini menempati daerah-daerah baru di Negeri Sembilan dan Selangor seperti Jelebu, Lenggeng, dan Port Dickson di Negeri Sembilan, dan Semenyih, Ulu Langat, Tanjung Karang, Ulu Selangor sehingga ke Tanjung Malim. Banyak orang ternama seperti Pak Sako, Dato' Aishah Ghani, Datuk Rais Yatim adalah keturunan Luak Agam. Kaum Cina merupakan minoriti yang agak besar di Lenggeng, yang berasal dari daerah perlombongan di Broga dan Semenyih. Orang India sebagai minortiti ramai terdapat di estet-estet bekas kepunyaan penjajah British.
 
OrangKebanyakan masyarakat Melayu di Lenggeng mengamalkan budaya warisan nenek moyang mereka iaitu budaya [[Minangkabau]], [[Indonesia]].
 
== Kampung dalam mukim Lenggeng ==