Kejutan budaya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Laman baru: '''Kejutan budaya''' merupakan istilah yang digunakan bagi menggambarkan kegelisahan dan perasaan (terkejut, kekeliruan, dll.) yang dirasakan apabila seseorang terpaksa duduk dalam kebud...
 
Yosri (bincang | sumb.)
Baris 12:
 
{{terjemahan}}
==Menangani kejutan budaya==
==Coping with culture shock==
Pengembara yang berpengalaman cenderung untuk lebih baik menangani kesukaran mengembara. Bagi memastikan mereka mempunyai perjalanan yang menarik, mereka boleh<ref>Working Abroad Unravelling the Maze http://www.voyage.gc.ca/main/pubs/working_abroad-en.asp</ref>:
Experienced travelers tend to cope much better with the difficulties of travel. To ensure that they may have a more enjoyable trip, they can<ref>Working Abroad
*Membaca mengenai negara dan kebudayaannya sebelum berlepas. Dengan cara ini, negara dan penduduknya lebih dikenali ketika tiba di sana. Mereka dengan itu lebih memahami perbezaan dalam negara baru dan dengan itu lebih bersedia bagi menanganinya apabila mungkin (contoh, perbezaan dalam kebersihan).
Unravelling the Maze http://www.voyage.gc.ca/main/pubs/working_abroad-en.asp</ref>:
*Elakkan dari berkecil hati, menjadi penduduk tempatan berkecil hati, atau terbabit dalam salah faham kebudayaan lebih lanjut; sebaliknya biasakan diri dengan budaya dan bahasa tempatan.
 
*Berfikiran terbuka mengenai budaya yang dilawati.
*Read about the country and its culture before departing. This way, the country and its people are more familiar upon arrival. They then become aware of differences in the new country and are thus better prepared to deal with them when possible (e.g., differences in [[hygiene]]).
*Ambil masa rehat atau asingkan diri dari pertukaran budaya seketika untuk mengurangkan ''kejutan'' menyesuaikan diri.
*Avoid being offended, offending locals, or being engaged in any more general cultural misunderstanding; they familiarise themselves with local customs and language.
*Be [[open mind|open-minded]] about the culture they visit.
*Take 'time out' or rest apart from cultural exchange in order to reduce the 'shock' of adjustment.
 
==Pautan luar ==