Gimnastik berirama: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 60.51.12.93 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 61.6.163.21
Baris 12:
 
==Sejarah==
Gimnastik berirama bermula daripada [[abad Ke-19]] di [[Sweden|Swedish]] sistem membebaskan latihan dimajukan oleh [[Peter Henry Ling]], yang dipromosikan "gimnastik estetik," di pelajar-pelajar yang dinyatakan perasaan mereka dan emosi-emosi melalui gerakan menyeluruh. Idea ini adalah diperluas oleh [[Catherine E. Beecher]], yang mengasaskan [[Institut Wanita Barat]] di [[Ohio]], [[USA]], di [[1837]]. Di gimnastik Beecher program, dipanggil '''seri tanpa menari''', wanita muda bersenam untuk muzik, beralih daripada mudah [[kalistenik]] untuk aktiviti-aktiviti lebih aktif. Semasa [[1880-an]], [[Emil Dalcroze]] bagi [[Switzerland]] maju '''euritmik''', dalam bentuk latihan fizikal untuk [[pemuzik]]s dan [[penari]]s. [[George Demeny]] bagi [[Perancis]] tercipta latihan-latihan muzik bahawa telah direkabentuk untuk menggalakkan pergerakan limpah kurnia, kebolehlenturan, berotot kekar, dan postur yang baik. Semua gaya-gaya ini adalah digabungkan sekitar [[1900]] ke dalam Swedish sekolah yang gimnastik berirama, yang akan kemudian menambah unsur-unsur tarian daripada [[Finland]]. Sekitar waktu ini, [[Ernest Idla]] bagi [[Estonia]] ditubuhkan satu darjah kesukaran untuk tiap-tiap gerakan.
fuck u u u u u
 
<!-- Image with unknown copyright status removed: [[Image:Rhythmicgymgroup.jpg|thumb|Pasukan Greece sedang mempersembahkan acara belantan di Sukan Olimpik 2000 di Sydney]] -->
seah ming her u fuk u
 
Gimnastik berirama sebagai satu sukan bermula di [[1940-an]] di bekas [[USSR|Kesatuan Soviet]]. Ia adalah di sana yang buat pertama kalinya, semangat sukan adalah digabungkan dengan seni membelai rasa [[balet klasik]]. (Untuk [[Isadora Duncan]], kita percaya pemberontakan terkenal bertentangan dengan [[dogma]] balet klasik dan anjakan terhadap penciptaan satu disiplin yang baru yang akan adunan [[seni]] dan [[sukan]].)
 
[[Persekutuan Lagu Buruh Antarabangsa Gimnastik]] dikenali disiplin ini di [[1961]], yang pertama selaku ''gimnastik moden'', kemudian sebagai ''berirama suka bermain-main gimnastik'', dan akhirnya sebagai ''gimnastik berirama''. Kejohanan Dunia pertama untuk ahli-ahli gimnastik individu berlangsung dalam [[1963]] di [[Budapest]], [[Hungary]]. Kumpulan telah diperkenalkan pada tahap yang sama dalam [[1967]] di [[Copenhagen]], [[Denmark]]. gimnastik berirama adalah ditambahkan kepada [[1984 Musim Panas Sukan Olimpik]] di [[Los Angeles]], dengan seorang Individu Semua Sekitar persaingan. Bagaimanapun, banyak persekutuan daripada negara-negara eropah timur telah dipaksa untuk [[memboikot]]. Rakyat Kanada [[Lori Fung]] adalah gimnas berirama yang pertama untuk mendapatkan satu pingat emas Olimpik.
 
== Schottische ==