Shaziman Abu Mansor: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kurosagi7 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
'''Dato' Shaziman Abu Mansor''' merupakan [[Kementerian Tenaga, Air dan Komunikasi Malaysia|Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi Malaysia]] dan Ahli Parlimen [[Tampin]]. Beliau pernah menjadi Timbalan Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi. Shaziman dilahirkan di [[Ipoh]], [[Negeri Perak]] pada [[20 Januari]] [[1964]].
 
== Pendidikan ==
 
Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Kebangsaan Tunku Besar, [[Tampin]] pada [[1971]]. Kemudian, beliau meneruskan pembelajarannya di Sekolah MennengahMenengah Kebangsaan Tunku Besar Tampin dari [[1977]] hingga [[1979]] dan Sekolah Menengah Teknik Tunku Jaafar, [[Seremban]] dari [[1980]] hingga [[1981]].
 
Kemudian, beliau melanjutkan pengajiannya ke [[Universiti Teknologi Malaysia]] dengan mendapat Diploma Kejuruteraan awam pada [[1986]]. Setelah berjaya dengan cemerlang, beliau meneruskan pengajian beliau dalam bidang akademik ke Tri-state University, [[Indiana]], [[Amerika Syarikat]] dengan mendapat Ijazah Kejuruteraan Awam pada [[1988]].
 
== Kerjaya ==
 
Beliau memulakan kerjayanya sebagai Eksekutif Pengurusan di Aokam Tin Berhad dan Malaysian Assurance Alliance dan kemudia dilantik sebagai Pengerusi di Inter Builders Sdn Bhd. Beliau juga pernah menduduki kerusi Lembaga Pengarah [[Tenaga Nasional Berhad]] pada tahun [[2001]].
 
== Politik ==
 
Beliau pernah dilantik sebagai Ahli Exco Pergerakan [[Pemuda UMNO]] Malaysia dari [[2001]] hingga [[2004]], Ketua Pemuda UMNO Negeri Sembilan ([[1999]]), Ketua Pemuda [[UMNO]] Bahagian [[Tampin]] dan Ketua Pemuda UMNO Cawangan Bandar Tampin.
 
Pada tahun [[1999]], beliau yang mewakili [[Barisan Nasional]] dan menang dalam [[Pilihan Raya Umum Malaysia 2008]] dan mempertahankan pada tahun [[2004]] dan [[2008]].
 
[[Kategori:Ahli Politik UMNO]]
[[Kategori:Menteri Malaysia]]
[[en:Shaziman Abu Mansor]]