Negara kebajikan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Laman baru: '''Negara kebajikan''' adalah negara di mana kerajaan mempunyai tanggungjawab untuk memberi sokongan wajib kepada rakyatnya. Negara kebajikan boleh merujuk kepada: * Penyediaan perkhi...
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 09:47, 4 April 2008

Negara kebajikan adalah negara di mana kerajaan mempunyai tanggungjawab untuk memberi sokongan wajib kepada rakyatnya.

Negara kebajikan boleh merujuk kepada:

  • Penyediaan perkhidmatan kebajikan oleh negara
  • Dalam keadaan yang ideal, kerajaan mempunyai tanggungjawab utama dalam menjaga hampir setiap aspek kebajikan rakyak. Dalam hal ini setiap aspek kebajikan dianggap hak universal rakyat.
  • Penyediaan perkhidmatan kebajikan oleh masyarakat sendiri. Di kebanyakan "negara kebajikan" terutamanya di benua Eropah, perkhidmatan kebajikan disediakan oleh kombinasi badan-badan bebas, sukarelawan dan perkhidmatan kerajaan. Mereka ini boleh jadi kerajaan pusat atau negeri, syarikat atau agensi yang dibiayai kerajaan, syarikat persendirian, organisasi amal atau organisasi bukan berasaskan keuntungan. Fenomena ini lazimnya lebih dikenali sebagai "masyarakat kebajikan".

Negara kebajikan lazimnya ditemui di negara Scandinavia seperti Denmark, Finland, Iceland, Sweden dan Norway. Negara seperti Perancis, Jerman dan Belgium juga membelanjakan banyak wang dalam program kebajikan.

Perdebatan mengenai negara kebajikan