Kad grafik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kurniasan (bincang | sumb.)
Membantu serba sedikit :)
Kekacang (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Kad video''' (disebut dalam [[bahasa Inggeris]] sebagai ''video card'') ataupun dirujuk sebagai '''kad pemecutan grafik''', '''adapter paparan''', '''kad grafik''', dan bermacam-macam istilah lain, ialah sejenis barang yang digunakan di dalam [[perkakasan komputer|perkakasan]] [[komputer peribadi]] yang berfungsi sebagai penjana dan mengeluarkan imej-imej [[paparan komputer]]. Kad video mempunyai fungsi yang serupa dengan prinsip-prinsip [[kad bunyi]] dan alatan persisian yang lain.
 
Istilah ''kad video'' ini dicipta untuk memisahkan diantara kad yang boleh disambung ke dalam slot dengan grafik bersepadu yang terus digabungkan dengan papan ibu ''(motherboard)'' . Cip pengawal grafik ''graphic controller'' diatas kad video tersebut dipanggil [[Unit pemprosesan grafik]], yang merupakan komponen utama didalam kad ini.
 
Kad video dihasilkan dengan menggabungkan BIOS ''(Basic Input/Output System)'', RAMDAC ''Random Access Memory Digital-to-Analog Converter'', cip RAM dan Unit Pemprosesan Grafik ''(GPU)''.
 
 
== Pengeluar ==