Strawberi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
InternetArchiveBot (bincang | sumb.)
Rescuing 1 sources and tagging 0 as dead.) #IABot (v2.0.8
Langdonym (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 15:
 
Sungguhpun dengan namanya, strawberi bukanlah sejenis beri berdasarkan aspek botani. Secara teknikal, ini adalah buah aksesori [[Buah agregat|agregat]], yang bermaksud bahawa bahagian buah tidak berpunca daripada ovari tumbuhan tetapi dari reseptakel yang menahan ovari.<ref name="Esau">Esau, K. (1977). ''Anatomy of seed plants''. John Wiley and Sons, New York. {{ISBN|0-471-24520-8}}.</ref> Setiap "biji" yang kelihatan di luar buah sebenarnya merupakan ovari bunga, dengan biji di dalamnya.<ref name="Esau" />
 
== Sejarah ==
Terperinci tentang [[strawberi]] yang sihat dan [[merah]]
 
[[Fragaria]] x ananassa 'Gariguette', kultivar yang [[ditanam]] di Perancis Selatan.
 
Kebun [[strawberi]] pertama ditumbuhkan di [[Brittany]], Perancis pada akhir abad ke-18. Sebelum ini, strawberi liar dan pilihan yang ditanam merupakan sumber biasa untuk [[buah]] ini.
 
Buah strawberi disebutkan dalam kesusasteraan Rom kuno mengenai penggunaan perubatannya. Orang-orang Perancis bermula mengambil strawberi dari hutan ke kebun mereka untuk menanam pada abad ke-14. Charles V, raja Perancis dari 1364 hingga [[1380]] mempunyai 1200 pokok strawberi di kebun dirajanya. Pada awal abad ke-15, biarawan Eropah Barat menggunakan strawberi liar di dalam manuskrip yang terang mereka. [[Strawberi]] itu dijumpai di lukisan [[Itali]], Flemish dan Jerman. Keseluruhan tumbuhan [[strawberi]] digunakan untuk mengubati penyakit depresif.
 
 
== Rujukan ==