Monkey D. Luffy: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Xelnoroi (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 30:
{{nihongo|'''Monkey D. Luffy'''|モンキー・D・ルフィ}} merupakan [[protagonis]] utama di dalam [[anime]] dan [[manga]] ''[[One Piece]]''. Luffy merupakan [[kapten]] bagi Kumpulan Lanun Topi Jerami.
 
Luffy berasal dari Bandar Fuschia di East Blue. LuffyLatarbelakangnya danbegitu unik di mana abangnya Ace dibesarkanmerupakan olehkomander kedua armada lanun White Beard, datuknya, Garp. Bapanyamerupakan bernamavice Monkeyadmiral untuk tentera laut, dikenali sebagai wira tentera laut yang pernah beberapa kali memerangkap Raja Lanun Gol D Roger di laut. Bapanya Dragon merupakan pencetus revolusi yang menentang kerajaan sedunia.
 
Luffy secara kebetulan telah memakan buah syaitan Gomu Gomu (Getah) yang membolehkan badannya melenturmeregang dan memanjang seperti [[getah]]. KeupayaanDengan telahsifat meningkatgetah denganini latihanLuffy intensifjuga yangadalah telahkebal dilaluinyadaripada semenjakkejutan kecilarus danelektrik terusdisebabkan meningkatgetah denganadalah melaluipenebat pertempuranelektrik dengansemulajadi. lanunSebarang lanunbentuk berkuasaserangan sepanjangfizikal pengembaraannyatidak sebagaiberkesan lanunterhadap topiluffy, jerami.peluru Luffytembakan seringkalijuga menunjukkantidak sikapmemberi kebodohansebarang dankesan agakpada lurus.tubuhnya, Walaunamun bagaimanapundia apabilatidak berdepanterelak dengandari sesuatudicederakan yangoleh seriussebaranb ataubenda ancamantajam terhadapdan anak kapalnya, dia menunjukkan sikap seorang ketuaimpak yang berkaliberkuat walaupunseperti sebenarnyaletupan apabilabom. dilihatSecara kepadakomikal sikap Luffy dia seorangserangan yang periang"mesra" danjuga penuhmampu semangat.mencederakannya Sebagaiseperti seorangpukulan kaptendari kapalNami diadan tidaktumbukan besikap"kasih sombong dansayang" mudahdari didekatidatuknya.
Keupayaan Luffy meningkat melalui latihan intensif yang telah dilaluinya semenjak kecil dan terus meningkat dengan melalui pertempuran dengan lanun lanun berkuasa di sepanjang pengembaraannya sebagai lanun topi jerami.
 
Pada zahirnya Luffy kelihatan agak kebodohan dan lurus, dia begitu mudah mempercayai kata kata yang tidak masuk akal walaupun daripada pihak lawannya. Walau bagaimanapun sikapnya berubah sepenuhnya menjadi seorang yang matang setiap kali dia apabila berdepan dengan sesuatu yang serius, hinggakan dia bersedia untuk menggadaikan nyawanya untuk melindungi anak kapal dan kawan kawannya.
 
Luffy amat menggagumi Red Hair Shanks sebagai idolanya sejak kecil. Semasa perpisahan kali terakhir dengan Luffy di Pekan Fussia, Shank telah menyerahkan topi jeraminya kepada Luffy sebagai amanah dengan harapan Luffy akan menyerahkannya kembali kepadanya setelah Luffy mencapai cita citanya untuk menjadi lanun terkuat.