Domain awam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tegel (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 2001:8F8:183D:907F:F5B2:2C8F:343D:3068 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Addbot
Teg: Undur
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Imej:A VILLAGE HOUSE IN SUMATRA.jpg|thumb|Gambar rumah kampung Sumatra ini diterbitkan pada tahun 1810 dan kini berada dalam domain awam]]
'''Domain awam''' merupakan himpunan [[pengetahuan]] dan [[reka baru|pembaharuan]] (terutamanya perkara kreatif seperti [[penulisan]], [[seni]], [[muzik]], [[sains]], ciptaan dan lain-lain; di mana tidak ada seseorang atau suatu pertubuhan dapat membuktikan kepentingan dalam suatu bidang kuasa (biasanya dibuktikan dengan sebuah [[hak cipta]] atau [[paten]]). Hasil kerja dan penemuan yang ada dalam domain awam dianggap sebagai sebahagian dari [[warisan budaya]] am, dan semua orang dapat menggunakannya tanpa batasan (termasuklah tujuan komersil).
 
Hak cipta diberikan dalam mempromosikan pengembangan seni dan sains dengan memberikan pulangan (kewangan) kepada pencipta. Tetapi setelah tempoh masa yang tertentu, karya mereka akan dikelaskan sebagai domain awam. Karya yang terdapat dalam Domain awam boleh digunakan oleh semua orang tanpa beban kewangan atau sosial.