Buah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Langdonym (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Langdonym (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 8:
[[Buah]]-buahan yang boleh dimakan khususnya, dibiakkan melalui pergerakan manusia dan [[Haiwan|binatang]] dari perhubungan simbiotik iaitu cara penyebaran [[benih]] kumpulan tertentu yang menjadi makanan untuk kumpulan lain. Sebenarnya, manusia dan binatang banyak bergantung kepada buah-buahan sebagai sumber [[makanan]].<ref>[https://en.wikipedia.org/wiki/Fruit#cite_note-Lewis375-1] CRC Dictionary of Agricultural Sciences. CRC Press. <nowiki>ISBN 978-0-8493-2327-0</nowiki>.</ref> Oleh yang demikian, buah-[[Buahan, Payangan|buahan]] menyumbangkan sebahagian besar daripada hasil [[pertanian]] di seluruh [[dunia]] dan sesetengahnya (seperti epal dan delima) telah memperolehinya.
 
[[Dari]] konteks penggunaan [[bahasa]] secara am,"buah" "biasanya bermaksud struktur tumbuhan (atau hasil) berkaitan dengan biji yang biasanya mempunyai rasa yang manis atau masam dan boleh dimakan secara mentah seperti [[epal]], [[pisang]], [[anggur]], [[lemon]], [[Oren (buah)|oren]] dan [[strawberi]]. Dari konteks penggunaan botani, istilah "buah" turut merangkumi banyak struktur yang selalunya tidak disebut sebagai "[[buah]]" seperti [[kekacang]], pokok kacang, sari jagung, tomato dan bijirin [[gandum]]<ref>[https://en.wikipedia.org/wiki/Fruit#cite_note-2 Schlegel, Rolf H J (2003). Encyclopedic Dictionary of Plant Breeding and Related Subjects. Haworth Press. p. 177. ISBN 978-1-56022-950-6.]</ref>
 
Kebanyakan buah mengandungi [[air]]. Buah juga mempunyai [[serat makanan]] pada kulit, [[benih]], dan bagian berserat. Biasanya buah juga mengandung [[besi]] dan [[gula]], serta sedikit [[protein]] dan [[lemak]].