Universiti Kebangsaan Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
InternetArchiveBot (bincang | sumb.)
Rescuing 1 sources and tagging 0 as dead.) #IABot (v2.0.8
KLITE789 (bincang | sumb.)
Dr Mahathir bukan Menteri Pendidikan pada 1969
Teg: Suntingan sumber 2017
Baris 37:
== Sejarah ==
 
Universiti Kebangsaan Malaysia dilahirkan daripada aspirasi kaum nasionalis untuk menegakkan bahasa Melayu sebagai bahasa pengetahuan. Usaha untuk sebuah universiti nasional dicadangkan pada tahun 1923 oleh penulis Abdul Kadir Adabi sebagai langkah untuk melawan penjajahan Inggeris. Watak nasionalis ini menjadi cendekiawan Melayu pada masa itu tetapi menemui penindasan British. Walau bagaimanapun, para nasionalis tidak pernah gentar dan pada tahun 1969, pergerakan tersebut kembali berkembang. Jawatankuasa Penaja ([[Bahasa Inggeris|Inggeris]]: ''Sponsoring Committee'') yang dipengerusikan oleh Syed Nasir Ismail, seorang intelektual Melayu, ditubuhkan untuk menyediakan laporan untuk mencadangkan penubuhan UKM. Ahli-ahli lain jawatankuasa ini termasuk Tun Dr. [[Mahathir bin Mohamad]], Perdana Menteri keempat Malaysia yang pada ketika itu Menteri Pendidikan, dan Dr. Mohd Rashdan Haji Baba, yang kemudiannya menjadi Naib Canselor pertama UKM.
 
Universiti Kebangsaan Malaysia membuka pintunya pada [[18 Mei]] [[1970]] kepada 192 pelajar siswazah di Jalan Pantai Baru, [[Kuala Lumpur]], sebuah kampus sementara yang menempatkan tiga fakulti utama, Fakulti Sains, Fakulti Kesenian dan Fakulti Pengajian Islam. Pada [[Oktober 1977]], UKM berpindah ke premis yang berterusan sehingga sekarang, yang membentuk kampus utama di Bangi. Kampus ini mempunyai saiz 1,096 hektar (2,710 ekar), terletak di metropolis yang merangkumi Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, Kuala Lumpur, pusat perdagangan utama, dan Putrajaya, modal pentadbiran. Kampus UKM Bangi terletak 45 km (28 mi) dari KLIA, 30 km (19 mi) dari Kuala Lumpur dan 20 km (12 mi) dari Putrajaya.
 
UKM mempunyai dua kampus kesihatan, iaitu kampus Kuala Lumpur di Jalan Raja Muda Abdul Aziz, dan Pusat Perubatan UKM di Cheras. Kampus Kuala Lumpur terdiri daripada Fakulti Sains Kesihatan, Fakulti Farmasi, Fakulti Pergigian dan Jabatan Praklinikal Fakulti Perubatan. Dengan saiz 20 hektar (49 ekar), kampus Kuala Lumpur ditubuhkan pada tahun [[1974]].
 
Kampus di Cheras pula terdiri daripada Fakulti Perubatan, UKM Teaching Hospital dan Institut Biologi Molekular UKM (UMBI). Kampus Cheras dibuka pada tahun [[1997]]. Selain kampus-kampus tersebut, UKM mengendalikan tujuh stesen penyelidikan (RS); RS [[Tasik Chini]], RS Ekosistem Marin, RS [[Langkawi Geopark]], RA Marin, RS [[Bukit Fraser]], RS Bioteknologi Tanaman dan kampus utama itu sendiri, Makmal Hidup Kampus UKM, yang terdiri daripada Rizab Hutan Simpan Kekal UKM serta ''Fernarium'' dan ''Herbarium''.
 
Berdasarkan asas penyelidikan yang dijalankan selama 30 tahun, UKM dianugerahkan status Universiti Penyelidikan Malaysia pada bulan [[Oktober]] [[2006]] oleh Kementerian Pengajian Tinggi, satu langkah yang dirancang untuk menggerakkan empat universiti awam ke universiti penyelidikan terkemuka selaras dengan Pelan Strategik Pengajian Tinggi Rancangan [[2007]] - [[2020]].
 
Tahun 2006 juga menyaksikan UKM memenangi Anugerah Kualiti Perdana Menteri. Anugerah ini membuktikan usaha UKM dalam pendidikan dan pengurusan yang berkualiti, seperti yang digariskan oleh objektif Pelan Strategik UKM 2000 - 2020 (PS2020). Pelan Strategik telah ditambah dengan Pelan Transformasi Ekosistem UKM yang baru dilancarkan, satu transformasi yang ditetapkan untuk membawa UKM ke liga universiti penyelidikan terkemuka menjelang 2018.