Bahasa-bahasa Indo-Arya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
InternetArchiveBot (bincang | sumb.)
Rescuing 2 sources and tagging 0 as dead.) #IABot (v2.0.8
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 17:
|map_caption=Taburan geografi bahasa Indo-Arya utama ([[Bahasa Urdu|Urdu]] tidak dipaparkan kerana ia terutama merupakan sebuah ''lingua franca'' yang tidak banyak dituturkan sebagai bahasa pertama. Di luar ruang lingkup peta ini ialah [[bahasa Romani]] hijrah).}}
 
'''<span lang="my" dir="ltr">[[Bahasa]]</span> Indo-Arya''' (termasuk juga '''Indik''' dalam konteks [[kajian Indo-Eropah]]) <ref>Perhatikanlah bahawa, berbeza dengan kata sifat generik "India", "Indik" ialah istilah yang digunakan dalam bidang [[lingustik Indo-Eropah]], dan bukan betul-betul sepatah istilah geografi; bahasa bukan Indo-Eropah yang dituturkan di India tidak terangkum dalam istilah "Indik", manakala penutur [[superstratum Indo-Arya di Mitanni]] mungkin merupakan penutur bahasa Indik yang tidak pernah menetap di [[subbenua India]].</ref> ialah salah satu cabang daripada keluarga [[bahasa Indo-Eropah]].
 
Mengikut anggarannya pada tahun [[2005]], [[SIL International]] menghitung sejumlah 209 kelainan bahasa Indo-Arya, dengan jumlah penutur aslinya sebanyak 900 juta. Bahasa Indo-Arya merupakan salah satu subkumpulan [[bahasa Indo-Iran]] yang terdiri daripada dua kumpulan bahasa, iaitu kumpulan [[bahasa Iran]] dan kumpulan [[bahasa Nuristani]]. Bahasa-bahasa Indo-Arya yang terutama daripada segi bilangan penutur asli ialah: