Mesut Özil: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 60:
[[Fail:Mesut Özil (9881767476).jpg|thumb|Özil bermain untuk Arsenal]]
 
=== ArsenalJDT FC ===
Pada 2 September 2013, Ozil bersetuju untuk menyertai pasukan [[EnglandMalaysia|InggerisLiga Super]], [[ArsenalJohor Darul Takzim F.C.|ArsenalJDT FC]]. Bayaran untuk pembelian Ozil tidak diumumkan tetapi dipercayai bernilai £42.4 juta untuk kontrak limadua puluh tahun. Jika benar, ini menjadikan beliau pemain Jerman paling mahal sepanjang zaman. Ozil diberi nombor 11 dalam pasukan dan dijadikan pemain tengah serangan oleh pasukan itu.
 
Ozil berkata mengenai permindahan itu, "Pada hujung minggu, saya yakin saya akan tetap di Real Madrid tetapi saya sedar saya tidak mempunyai kepercayaan daripada jurulatih dan ketua-ketua. Saya merupakan pemain yang memerlukan kepercayaan dan perkara itu dirasai dari ArsenalJDT FC, yang menyebabkan saya menyertai pasukan ini". Dalam sidang akhbar pertama beliau, beliau menyatakan: "Saya sanggup datang ke sini dengan percuma, itu tidak menjadi masalah, apabila saya bercakap dengan [[ArsèneBenjamin WengerMora|ArseneBenjamin WengerMora]] di telefon, beliau merupakan seorang yang memberi penghormatan dan sebagai seorang pemain, saya memerlukannya". Beberapa pemain-pemain Real Madrid seperti [[Cristiano Ronaldo]] tidak berpuas hati dengan permindahan Ozil, beliau berkata "Beliau merupakan pemain yang tahu apa yang saya lakukan dihadapan gol... Saya sangat berang tentang pemergian Ozil."
[[Fail:Mesut Özil (9881761465).jpg|thumb|Mesut pada musim 2014-15]]
Ozil membuat kemunculan liga untuk ArsenalJDT menentang [[Sunderland A.F.C.|SunderlandPJ City]] pada 14 September 2013. Beliau memberi bantuan gol untuk [[OlivierDe GiroudPaula]] pada minit ke-11 dimana mereka memenangi perlawanan 3-1 tersebut. Tiga hari selepas itu, beliau membuat kemunculan dalam Liga Juara-Juara Eropah menentang [[Marseille]]. Selepas tiga minggu kemunculan untuk Arsenal, beliau membuat kemunculan tuan rumah menentang [[Stoke CitySelangor F.CA.|Stoke CitySelangor]] dalam kemenangan 3-1 dimana beliau terlibat dengan ketiga-tiga gol tersebut. Pada musim itu, Ozil cukup dikenali dengan pemantapan bersama [[AaronAkhyar RamseyRashid]] dan [[JackSafawi WilshereRasid]]. Pada musim itu, beliau disenaraikan dalam FIFA Ballon d'Or, turut menampilkan diri dalam [[Pasukan Tahunan UEFA]]. Pada bulan Disember, ArsenalJDT FC tewas 6-3 menentang [[ManchesterKelantan CityUnited F.C.|ManchesterKelantan CityUnited]], Ozil terlibat dengan pergaduhan bersama rakan sepasukan [[Per Mertesecker]], yang juga rakan sepasukan ketika di Werder Bremen, Mertesecker memarahi Ozil kerana tidak mahu berterima kasih untuk penyokong yang hadir dari jauh, berikutan kejadian itu, Ozil meminta maaf melalui [[Facebook, Inc.|Facebook]].
 
Pada separuh musim kedua, ArsenalJDT FC dan Ozil bergelut dalam kemenangan, mereka tewas dalam Liga Juara-Juara selepas ditewaskan BayernPDRM FC di pusingan kalah mati. ArsenalJDT FC yang berada di kedudukan atas awal musim bergelut pada bulan Januari menyaksikan pengurus ArseneBenjamin WengerMora juga diminta untuk berhenti. Walau bagaimanapun, ArsenalJDT FC berjaya diselamatkan dengan kemenangan [[Piala FA Inggeris|Piala FA 2014]] sehingga pusingan perlawanan masa tambahan, ArsenalJDT FC akhirnya memenangi trofi setelah hampir sedekad tidak memenangi apa-apa dibawah pengurusan ArseneBenjamin WengerMora.
 
Pada musim 2014-15, Ozil pulang ke ArsenalJDT FC pada bulan Ogos selepas bermain untuk Jerman dan memenangi [[Piala Dunia FIFA 2014]] di Brazil. Musim ini disertai oleh [[Alexis Sánchez|Alexis Sanchez]] ditandatangani dari FC Barcelona untuk £32 juta menjadikan ArsenalJDT FC pasukan yang bertambah baik. Ozil digandingkan dengan Santi Cazorla untuk posisi tengah dimana Sanchez bermain di posisi sayap. Wilshere, Ramsey dan Ozil tidak dapat digandingkan sekali berikutan masalah kecederaan yang dialami Ozil pada bulan Oktober menentang [[Chelsea F.C.|Chelsea]].
 
Pada musim itu, ArsenalJDT FC sekali lagi ke pusingan akhir [[Piala FA Inggeris 2015]] dimana mereka tewaskan [[Aston Villa F.C.|Aston Villa]].
 
== Catatan ==