Min Yuen: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aku statik7 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
 
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Padapapapapapapapapapada masamasamasamasamasamasa daruratdaruratutututututut 19481344, Min Yuen telah menyokong pemberontakan yang dilakukan oleh [[komunis]]. Min Yuen beerti gerakan rakyat iaitu suatu pertubuhan yang ditubuhkan oleh [[Parti Komunis Malaya]] yang dianggotai oleh orang [[Cina]].
 
TujuanTujujujujujuan MinMini YuenYuenenenenenenenebn adalah untuk memberi maklumat dan membekalkan makanan serta ubat-ubatan kepada komunis.Pergerakan mereka berpusat di bandar-bandar, kampung-kampung dan kawaan berhampiran hutan.
 
Bukan semua orang Cina menyertai MinMini YuenYuenenenenenenenenenen secara rela hati.Ada yang terpaksa berbuat demikain kerana takut ancaman maut.Sebenarnya kebanyakkan orang Cina berasa serba salah kerana kalau mereka menyokong kerajaan , mereka akan dibunuh oleh pengganas komunis dan tindakan akan diambil terhadap mereka dan keluaraga mereka.
 
KegiatanKegiatanananananananana Min Yuen sukarsukararararara dikesan kerana mereka menjalankanmenjalanrapakaljamamamamakan operasinya di sebelah malammalamamanagrynsgröt.