Lebuhraya Kuala Lumpur–Karak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
InternetArchiveBot (bincang | sumb.)
Rescuing 3 sources and tagging 0 as dead.) #IABot (v2.0.8.1
Baris 25:
Lebuhraya Karak pada asalnya dibina pada tahun-tahun 1970an oleh kerajaan [[Malaysia]] sebagai alternatif kepada Jalan Gombak - Bentong ([[Laluan Persekutuan]] {{JKR|68}}) yang sempit dan bengkang-bengkok. Lebuhraya ini juga adalah sebahagian daripada Laluan Persekutuan 2 (jangan terkeliru dengan [[Lebuhraya Persekutuan]]). Lebuhraya tersebut mempunyai sebuah [[terowong]] sepanjang 900 m di Genting Sempah yang merupakan terowong [[jalan raya]] pertama dibina di Malaysia.
 
Walau bagaimanapun, kos pembinaan lebuh raya tersebut adalah agak mahal bagi Malaysia pada masa itu memandangkan Malaysia merupakan sebuah negara pertanian pada masa tersebut. Oleh itu, kerajaan memutuskan untuk menjadikan Lebuhraya Karak sebagai jalan raya tol bagi membantu mendapat pulangan bagi kos pembinaan. Hasilnya, 2 [[plaza tol]] dibina di Gombak dan Bentong dan lebuh raya tersebut diletakkan di bawah pentadbiran [http://www.llmnet.gov.my Lembaga Lebuhraya Malaysia] {{Webarchive|url=https://web.archive.org/web/20050830033948/http://www.llmnet.gov.my/ |date=2005-08-30 }}. Lebuhraya ini dibuka kepada lalu lintas pada tahun 1977.
 
=== Lebuhraya ekspres berbilang lorong ===
Baris 32:
Kerja-kerja menaik taraf termasuk pembinaan [[terowong]] kedua di sebelah terowong asal bagi membolehkan tambahan 2 lorong bagi lalu lintas arah timur, pembesaran [[plaza tol]] Gombak dan Bentong serta pembinaan [[persimpangan bertingkat]] bagi menggantikan simpang biasa. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa simpang yang tidak dapat dinaik taraf kepada persimpangan bertingkat disebabkan faktor geografi, maka beberapa [[pusingan-U]] dibina bagi membolehkan kenderaan dari arah bertentangan dapat keluar masuk ke simpang tersebut. Kerja-kerja menaik taraf selesai pada tahun 1997.
 
[http://www.mtdinfraperdana.com.my MTD Prime] {{Webarchive|url=https://web.archive.org/web/20090706235204/http://www.mtdinfraperdana.com.my/ |date=2009-07-06 }} memegang konsesi Lebuhraya Karak serta [[Lebuhraya Pantai Timur]]. Lebuhraya Karak diberi kod {{MES-E|8}} setelah kerja naik taraf selesai, menyebabkan lebuh raya ini mempunyai 2 [[kod laluan]]. Akibatnya, sesetengah peta melabelkan Lebuhraya Karak sebagai {{MES-E|8}} manakala sesetengah peta yang lain pula melabelkannya sebagai Laluan Persekutuan {{JKR|2}}. Walau apa pun kod laluan yang digunakan, kedua-duanya boleh digunakan bagi mewakili Lebuhraya Karak memandangkan lebuh raya itu sendiri adalah sebahagian daripada Laluan Persekutuan {{JKR|2}}.
 
== Keselamatan ==
Baris 45:
== Pautan luar ==
* [http://www.anihberhad.com. ANIH Berhad] - pemegang konsesi Lebuhraya Karak
* [http://www.llmnet.gov.my Lembaga Lebuhraya Malaysia] {{Webarchive|url=https://web.archive.org/web/20050830033948/http://www.llmnet.gov.my/ |date=2005-08-30 }}
* [http://www.motorways-exitlists.com/asia/mal/e8.htm Senarai persimpangan keluar Lebuhraya Karak]
{{Rangkaian Lebuh Raya Malaysia}}