Krisis Perlembagaan Malaysia 1988: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Kamalzack (bincang | sumb.)
Baris 50:
== Perkembangan terbaru ==
 
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk [[Zaid Ibrahim]], pada tahun 2008 membayangkan kerajaan Malaysia akan meminta maaf kepada [[Salleh Abas|Tun Salleh Abas]] yang dipecat serta mengembalikan semula hak-hak beliau seperti pencen dan sebagainya. Dalam ucapan Perdana Menteri, Datuk Seri [[Abdullah Ahmad Badawi]], pada malam [[17 April]] 2008 bersamaanjuran [[Majlis Peguam Malaysia]] di hadapan lebih kurang 600 orang, beliaumengumumkan menyentuhpembayaran ex-gratia kepada Tun Salleh Abas dan lima orang lagi hakim yang terlibat secara langsung dalam kes 20 tahun lalu iaitu: Datuk George Seah, Tan Sri Wan Suleiman Pawanteh, Allahyarham Tan Sri Eusoffe Abdul Kader, Tan Sri Azmi Kamaruddin dan Tan Sri Hamzah Mohamed Salleh.
 
Dalam ucapannya<ref>[http://www.pmo.gov.my/website/webdbase.nsf/w_4?openForm&url=http://www.pmo.gov.my/WebNotesApp/Abdullah.nsf/UcapanLatestForm?OPenform&tajuknyer=Latest%20Speech%20by%20Prime%20Minister&lang=1 Abdullah Ahmad Badawi, “Delivering Justice, Renewing Trust”, 17 April 2008] di JW Marriott Hotel, Kuala Lumpur</ref>, Perdana Menteri menyentuh:
*Mengenai hakim-hakim yang dipecat dan digantung pada 1988:
{{cquote|
For me and for many other Malaysians, these towering judicial personalities represent a very different era for the nation's judiciary. Many felt that the judiciary then was a venerable institution which could be trusted to deliver justice. Some even hailed Malaysia's judiciary as a model for other countries – independent and credible.
}}
"Bagi saya dan ramai lagi orang Malaysia, personaliti-personaliti tinggi badan kehakiman ini mewakili era berbeza bagi badan kehakiman negara. Ramai yang merasakan badan kehakiman pada masa itu adalah institusi dihormati yang boleh dipercayai untuk menjalankan keadilan. Sesetengah mereka menyanjung tinggi badan kehakiman Malaysia sebagai model kepada negara lain - bebas dan boleh dipercayai."
 
*Mengenai kehakiman:
Baris 73 ⟶ 75:
I am pleased to announce to you tonight that the Government is proposing the setting up of a Judicial Appointments Commission to identify and recommend candidates for the judiciary to the prime minister.
}}
"Saya dengan sukanyasukacitanya mengisytiharkanmengumumkan kepada anda sekalian pada malam ini bahawa kerajaan bercadang mewujudkan Suruhanjaya Perlantikan Hakim untuk mengenal pasti dan mencadangkan calon hakim kepada Perdana Menteri."
 
Ucapan Perdana Menteri mendapat pujian dari presiden Majlis Peguam yang mengatakan hakim-hakim yang dipecat sebagai hero yang menggadaikan hidup mereka dan merayu kepada Perdana Menteri untuk melihat kembali kes mereka yang ditahan di bawah ISA. Tiada kenyataan meminta maaf diucapkan tetapi hanya kekesalan.
 
==Lihat juga==