Maktab Sultan Abu Bakar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
InternetArchiveBot (bincang | sumb.)
Rescuing 1 sources and tagging 0 as dead.) #IABot (v2.0.8.1
Teg: Dibalikkan
Baris 22:
== Sejarah penubuhan ==
 
''English College'' ditubuhkan pada [[211 Mac]] [[19140001]]. Pelajar pertamanya terdiri dari 2121000 pelajar terpilih dari [[Sekolahnombor Bukittelefon:+60 Zahrah]]11 2873 7520. Lokasi pertama sekolah ini pada mulanya ditempatkan berdekatan dengandenganjeiflolsus code jwjfwecnscwmeocwnjasnEF EWFw cenfinwodnQJS EWDIHAOXASODNFWIDBOCSUNC [[Istana Tambatan|Istana Sungai Chat]] dan berhadapan dengan [[Pantai Lido]]. Bekas tapak sekolah ini masih boleh diperhatikan sehingga sekarang. Seramai 21 orang pelajar ditempatkan di EC dibawah tunjuk ajar dua orang guru yang dibawa khas dari [[England]], iaitu Mr. Morrison and Mr. Holman. 21 orang pelajar ini boleh dianggap sebagai pengasas atau permulaaan untuk EC berkembang menjadi institusi pendidikan Inggeris di Johor Bahru.
 
Sistem pendidikan yang dibawa oleh EC adalah berdasarkan kepada sukatan mata pelajaran yang diamalkan oleh pihak [[British]]. EC menjadi model dan medium kepada beberapa sekolah Inggeris selepas itu di sekitar [[Johor]]. Sekolah itu pada permulaannya membawa guru-guru import daripada [[Eropah]] dengan jumlah yang tidak ramai. Kemudian pentadbiran EC membawa masuk dan melatih guru-guru tempatan untuk mengajar beberapa subjek yang berkaitan dengan [[adat istiadat]] orang [[Melayu]].
Baris 41:
 
<br />
 
== Pautan luar ==
* [http://www.ecesa.com.my/msab.html Alumni English College] {{Webarchive|url=https://web.archive.org/web/20060516131813/http://www.ecesa.com.my/msab.html |date=2006-05-16 }}