Bola sepak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
DennyRG (bincang | sumb.)
Jebat2 (bincang | sumb.)
tidak berkaitan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
Baris 71:
 
Pertandingan antarabangsa tertua dalam arena bola sepak ialah [[Copa América]] yang dianjurkan oleh [[CONCACAF]]. Seperti yang diketahui, [[Copa América]] diadakan sekali setiap dua tahun dan bermula di [[Argentina]] pada [[1916]].
 
==Bola sepak di Malaysia==
{{utama|Bola sepak di Malaysia}}
Sejarah [[bola sepak di Malaysia]] bermula dengan tertubuhnya [[Persatuan Bola Sepak Malaysia]] atau [[Pasukan bola sepak kebangsaan Malaysia]] di [[Kuala Lumpur]] pada tahun [[1920]] dengan pimpinan [[Andrew Caldecott]], [[gabenor Hong Kong]] dari [[1935]] hingga [[1937]]. Sejak detik itu, aktiviti bola sepak semakin kerap digerakkan oleh [[Persatuan Bola Sepak Malaysia|FAM]] dan semakin banyak rakyat yang gemar bermain bola sepak di [[dataran]] tempat [[Piala Malaysia|Piala HMS Malaya]] (kini [[Piala Malaysia]]) dianjurkan. Sebagai bentuk sokongan terhadap kebangkitan "Bola Sepak Kebangsaan", maka [[Stadium Nasional Bukit Jalil]] akhirnya dibangun pada tahun [[1993]] sehingga [[1998]] dan dibuka pada tahun [[1998]] sempena [[Sukan Komanwel 1998]] yang memperhebat perkembangan dunia [[bola sepak di Malaysia]].
 
20 tahun selepas [[Andrew Caldecott]] meninggal dunia pada [[1951]], banyak pemain [[pasukan bola sepak kebangsaan Malaysia]] yang mewakili [[Malaysia]] dalam kejohanan antarabangsa. Mereka ialah [[Mokhtar Dahari]] (pemain terbaik di Asia, bola emas [[AFC]]), [[Hassan Sani]], [[Isa Bakar]], dan [[James Wong]].
 
=== Kejohanan kebangsaan ===
==== Format Liga ====
{{utama|Liga Malaysia}}
* '''[[Liga Super Malaysia]]''' - tahap teratas [[Liga Malaysia]]
* '''[[Liga Perdana Malaysia]]''' - tahap kedua [[Liga Malaysia]]. Kelayakan menuju [[Liga Super Malaysia]], disingkirkan menuju [[Liga FAM]].
* '''[[Liga FAM]]''' - tahap ketiga [[Liga Malaysia]]. Kelayakan menuju [[Liga Perdana Malaysia]].
==== Format Piala ====
* '''[[Piala Malaysia]]''' - perlawanan format piala berprestij di [[Malaysia]] dan tertua di [[Asia]].
* '''[[Piala FAM]]''' - perlawanan format piala dianjurkan oleh [[Persatuan Bola Sepak Malaysia]] sejak [[1952]].
* '''[[Piala FA]]''' - perlawanan format piala yang juga melibatkan [[PDRM]], [[ATM]], dan [[Sime Darby]].
* '''[[Piala Emas Diraja]]'''
* '''[[Pestabola Merdeka]]''' - perlawanan format piala untuk memeriahkan sambutan hari kebangsaan.
* '''[[Piala Sumbangsih]]''' - perlawanan format piala yang merupakan perlawanan pembuka tirai bagi dalam musim [[Liga Malaysia]].
 
== Lihat juga ==