Aqidah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Hotbotcitation (bincang | sumb.)
k Huraikan suntingan anda Aqidah (العقيدة) dari segi bahasa (etimologis) berasal dari Bahasa Arab (عَقَدَ) yang bermakna 'ikatan' atau 'sangkutan' atau menyimpulkan sesuatu. Menurut istilah (terminologis) 'aqidah' bererti 'kepercayaan', 'keyakinan' atau 'keimanan' yang murni (hanif) dan tidak mudah tergugat, tidak mudah terpengaruh lalu terjejas terus tidak mudah terurai angkara pengaruh mana pun sama ada dari dalam atau dari luar diri seseorang. Pengertian aqidah dalam Al-Quran adalah keimanan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
Baris 3:
'''Aqidah''' ('''العقيدة''') dari segi bahasa ([[etimologis]]) berasal dari [[Bahasa Arab]] (عَقَدَ) yang bermakna 'ikatan' atau 'sangkutan' atau menyimpulkan sesuatu.
 
Menurut istilah ([[terminologis]]) 'aqidah' bererti 'kepercayaan', 'keyakinan' atau [[iman|'keimanan']] yang murni (''hanif'') dan tidak mudah tergugat, tidak mudah terpengaruh lalu terjejas terus tidak mudah terurai olehangkara pengaruh mana pun sama ada dari dalam atau dari luar diri seseorang.
 
Pengertian aqidah dalam [[Al-Quran]] adalah keimanan kepada [[Allah|Allah SWT]] yakni mengakui kewujudan-Nya. Dari segi fungsinya [[Allah|Allah SWT]] sebagai Rabb (رب), Malik (ملك), dan Ma'bud (نَعْبُدُ) atau Ilah (إله) seperti dapat dilihat dalam [[Surah Al-Fatihah]] ayat 2, 4, 5, [[Surah An-Nas]] ayat 1, 2, 3.