Empayar Jerman: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dhakimi (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Suntingan aplikasi Android
Dhakimi (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Suntingan aplikasi Android
Baris 91:
 
[[File:Karte Deutsches Reich, Verwaltungsgliederung 1900-01-01.png|300px|thumb|left]]
 
==Sejarah==
 
===Latar belakang===
 
Gabungan [[Jerman]] telah dibentuk oleh tindakan Kongres [[Vienna]] pada 8 Jun 1815 sebagai akibat dari [[Perang Napoleon]], setelah disinggung dalam Artikel 6 Perjanjian Paris tahun 1814.
 
Revolusi liberal tahun 1848 dihancurkan setelah persekutuan antara kaum liberal borjuasi yang berpendidikan, dan para perajin bandar hancur; Realpolitik pragmatik [[Otto von Bismarck]], yang menarik bagi petani dan juga bangsawan tradisional, menggantikannya. Bismarck berusaha memperluas hegemoni Hohenzollern ke seluruh negeri Jerman; untuk melakukannya bermaksud penyatuan negari-negari Jerman dan pengecualian saingan utama Jerman Prusia, [[Austria]], dari Empayar Jerman berikutnya. Dia membayangkan Jerman yang konservatif dan dikuasai oleh Prusia. Tiga perang membawa kejayaan ketenteraan dan membantu meyakinkan orang Jerman untuk melakukan ini: Perang Schleswig Kedua melawan [[Denmark]] pada tahun 1864, Perang Austro-Prusia pada tahun 1866, dan Perang Franco-Prusia pada tahun 1870-1871.
 
[[Konfederasi Jerman]] berakhir sebagai akibat dari Perang Austro-Prusia tahun 1866 antara konstituen entiti Gabungan Kerajaan Austria dan sekutunya di satu pihak dan Prusia dan sekutunya di pihak lain. Perang tersebut mengakibatkan penggantian sebahagian Gabungan pada tahun 1867 oleh Gabungan Jerman Utara, yang terdiri daripada 22 negeri di utara Sungai Utama. Semangat [[patriotik]] yang dihasilkan oleh Perang Franco-Prusia mengatasi penentangan yang masih ada terhadap Jerman yang disatukan (selain dari Austria) di empat negeri di selatan Main, dan selama November 1870, mereka bergabung dengan Konfederasi Jerman Utara melalui perjanjian.
 
{{jerman-tunas}}