Dinasti Song: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
InternetArchiveBot (bincang | sumb.)
Rescuing 1 sources and tagging 0 as dead.) #IABot (v2.0.8.1
Dhakimi (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Suntingan aplikasi Android
 
Baris 88:
}}
 
'''Dinasti Song''' ({{zh-cp|c=宋朝|p=Sòng Cháo}}; [[Wade-Giles]]: Sung Ch'ao) adalah satu [[Dinasti dalam sejarah China|dinasti]] pemerintahan di [[China]] antara tahun 960 sehingga 1279. Dinasti Song mengantikan [[Zaman Lima Dinasti dan Sepuluh Kerajaan]], dan kemudian digantikan oleh [[Dinasti Yuan]]. Dinasti Song merupakan kerajaan pertama di dunia yang mengeluarkan [[nota bank]] atau duit kertas,{{Cref|b}} dan kerajaan China pertama yang mewujudkan [[Sejarah tentera laut di China|pasukan tentera laut tetap]].{{Cref|c}} Dinasti ini juga menggunakan [[serbuk letupan]] buat pertama kali, selain menemui "utara sebenar" dengan menggunakan [[kompas]].
 
Dinasti Song terbahagi kepada dua era yang berbeza: Song Utara dan Song Selatan. Semasa Song Utara (Bahasa Cina: 北宋; 960–1127), ibu kota Song berada di bandar utara Bianjing (kini [[Kaifeng]]) dan dinasti itu menguasai sebahagian besar wilayah yang kini dikenali sebagai [[China]] Timur. Song Selatan (Bahasa Cina: 27; 1127–1279) merujuk pada era setelah Song kehilangan bahagian utaranya dari dinasti Jin yang dipimpin oleh Jurchen dalam Perang Jin – Song. Pada masa ini, mahkamah Song berundur ke selatan [[sungai Yangtze]] dan menubuhkan ibu kotanya di Lin'an (kini [[Hangzhou]]). Walaupun dinasti Song telah kehilangan kawasan terlahirnya tamadun Cina di sekitar [[Sungai Kuning]], Kerajaan Song Selatan mengandungi penduduk yang banyak dan tanah pertanian yang produktif untuk mengekalkan ekonomi yang kuat. Pada tahun 1234, dinasti Jin ditakluki oleh orang Mongol, yang menguasai wilayah utara China, menjaga hubungan yang tidak nyaman dengan Song Selatan. [[Möngke Khan]], Khan Besar keempat dari Kerajaan Mongol, meninggal pada tahun 1259 ketika mengepung istana gunung Diaoyucheng, [[Chongqing]]. Adiknya [[Kublai Khan]] telah diisytiharkan sebagai Khan Besar yang baru dan pada tahun 1271 mengisytiharkan dirinya Maharaja China, menubuhkan [[Dinasti Yuan]]. Selepas dua dekad berperang, tentera Kublai Khan menakluki dinasti Song pada tahun 1279, selepas Song Selatan mengalami kekalahan tentera dalam [[Pertempuran Yamen]]. Pencerobohan Mongol akhirnya membawa kepada penyatuan semula orang Cina di bawah dinasti Yuan.
 
Teknologi, sains, falsafah, matematik dan kejuruteraan berkembang pesat semasa era Song. Dinasti Song adalah yang pertama dalam sejarah dunia yang mengeluarkan [[wang kertas]] atau wang kertas yang benar dan pemerintah China pertama yang menubuhkan tentera laut yang tetap. Dinasti ini menyaksikan formula kimia [[serbuk mesiu]] yang pertama direkodkan, penciptaan senjata serbuk mesiu seperti anak panah api, [[bom]], dan [[tombak]] api. Ia juga melihat pembezaan pertama utara sebenar menggunakan kompas, perihalan rekod pertama kunci paun, dan reka bentuk jam astronomi yang dipertingkatkan. Dari segi ekonomi, dinasti Song tidak ada tandingannya dengan produk domestik kasar tiga kali lebih besar daripada Eropah pada abad ke-12. Jumlah penduduk China meningkat dua kali ganda antara abad ke-10 dan ke-11. Pertumbuhan ini dimungkinkan oleh penanaman padi yang diperluas, penggunaan padi yang masak awal dari Asia Tenggara dan Selatan, dan pengeluaran lebihan makanan yang meluas. Banci Song Utara mencatatkan 20 juta isi rumah, dua kali ganda dari dinasti Han dan Tang. Dianggarkan bahawa Song Utara memiliki populasi 90 juta orang, dan 200 juta pada masa dinasti Ming. Peningkatan penduduk yang dramatik ini mendorong revolusi ekonomi di China pra-moden.
 
Pertambahan penduduk, pertumbuhan bandar, dan kemunculan ekonomi negara membawa kepada penarikan secara beransur-ansur kerajaan pusat daripada penglibatan langsung dalam urusan ekonomi. Pemuda yang lebih rendah memainkan peranan yang lebih besar dalam pentadbiran dan urusan tempatan. Kehidupan sosial semasa Song rancak. Rakyat berkumpul untuk melihat dan memperdagangkan karya seni yang berharga, penduduk bergaul di festival awam dan kelab persendirian, dan bandar mempunyai tempat hiburan yang meriah. Penyebaran literatur dan pengetahuan ditingkatkan dengan pengembangan percetakan blok kayu yang cepat dan penemuan percetakan jenis bergerak abad ke-11. Ahli falsafah seperti [[Cheng Yi]] dan [[Zhu Xi]] menghidupkan kembali [[Konfusianisme]] dengan ulasan baru, diselitkan dengan cita-cita [[Buddha]], dan menekankan organisasi baru teks klasik yang menetapkan doktrin [[Neo-Konfusianisme]]. Walaupun peperiksaan perkhidmatan awam telah wujud sejak dinasti Sui, mereka menjadi lebih menonjol pada zaman Song. Pegawai yang memperoleh kuasa melalui pemeriksaan kerajaan menyebabkan peralihan dari elit tentera-bangsawan ke elit birokrasi sarjana.
 
==Rujukan==