Gereja Katolik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teh Ais Lemon (bincang | sumb.)
Teh Ais Lemon (bincang | sumb.)
Baris 483:
 
=== Hubungan Gereja dan agama Lain ===
 
==== Hubungan dengan Islam ====
Hubungan antara '''Gereja Katolik dan Islam''' berkaitan dengan sikap semasa [[Gereja Katolik]] terhadap [[Islam]], serta sikap Islam terhadap Gereja Katolik dan Katolik, dan perubahan ketara dalam hubungan sejak abad ke-20.
 
[[Paus Fransiskus]] mempunyai hubungan yang sangat baik, hubungan peribadi, dengan pemimpin komuniti Kristian yang lain dan oleh itu, oleh sebab keperibadiannya sendiri, dia mempunyai penonton yang luas. Tetapi situasi imam berbeza: ''“Imam Besar al-Azhar tidak mempunyai kuasa ke atas semua Muslim, malah di kalangan Muslim Sunni (nota penulis: lebih 85 peratus daripada semua Muslim adalah Sunni) terdapat beberapa yang mengkritik al -Azhar, jadi saya fikir fakta bahawa paus dan dia bercakap bersama-sama akan memberi rangsangan kepada suara Imam Besar."'' Beliau menganggapnya sebagai petanda positif bahawa Dr Mohammad Ali-Shomali, seorang ulama Syiah terkemuka dari Iran yang tinggal di England, telah menulis secara positif pada dokumen Human Fraternity dalam terbitan terbaru jurnal PISAI.
 
Paus juga mengingatkan bahawa beberapa bulan selepas mereka, dengan [[Imam Besar al-Azhar]] menandatangani teks di [[Abu Dhabi]], mereka menubuhkan Jawatankuasa Tinggi Persaudaraan Manusia pada musim panas 2019 untuk mempromosikan dokumen itu. Beliau memuji penubuhan jawatankuasa ini sebagai “''dalam setiap aspek adalah satu kemajuan. Ia menunjukkan kami melakukan sesuatu bersama-sama, dan kami cuba melakukan lebih banyak perkara bersama-sama.''”<ref>[https://www.americamagazine.org/faith/2020/12/01/pope-francis-grand-imam-muslim-christian-relations-239368 "Apa makna persahabatan Pope Francis dengan Imam Besar al-Azhar bagi hubungan Muslim-Kristian"] diterbitkan pada 1 December 2020 oleh Gerarad O'Connell (en)</ref>
 
== Pengkritikan dan penentangan terhadap Gereja ==