Yoga: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Baris 15:
 
== Kefahaman dalam agama Hindu ==
Dalam [[Hinduisme|Agama Hindu]], perkataan ini digunakan dalam beberapa kontek. Apabila diambil daripada perkataan ‘yuj‘''yuj samādhau’samādhau''’ ianya membawa maksud kesatuan minda atau konsentrasi. Sekiranya dilihat daripada perkataan ''<nowiki/>'yujir yoge''<nowiki/>', Yoga membawa maksud 'untuk menyatukan'. Dengan menggabungkan kedua-dua maksud ini, boleh disimpulkan bahawa Yoga ialah seni dan ilmu penyatuan minda yang membantu seseorang untuk menyatukan jiwa individu ([[jīvātman]]) dengan Tuhan ([[Paramātman]]). [[Yogadarśana|''Yogadarśana'']] oleh [[Patanjali|Patañjali]] (200 S.M) memberikan gambaran yang tepat untuk ini.<ref>http://eoh.rkmathbangalore.org/describe/word/Yoga</ref>
 
Yoga dalam konteks [[Hinduisme|agama Hindu]] boleh disenarakan seperti berikut menurut turutan abjad:
 
=== Abhāvayoga ===
Teks''[[Taittirīya Upaniṣad]]'' (2.1)<ref>https://holybooks.com/the-taittiriya-upanishad-the-complete-pdf/</ref> menggambarkan evolusi alam semesta daripada [[Atman]] (sama seperti [[Brahman]]) menerusi lima unsur seperti [[ākāśa]] (angkasa, ruang) hingga [[puruṣa]] (manusia). Dalam [[Abhāvayoga]], seseorang melakukan meditasi dalam turutan terbalik, iaitu dengan menyatukan badannya dengan setiap unsur sehingga akhirnya, dia mencapai Atman sebagai Kesedaran Tulen tanpa sebarang rupa atau sifat. Seseorang yang mencapai tahap ini akan mendapati bahawa seluruh dunia dan alam semesta telah hilang dan hanya Atman yang wujud. ''Abhāva'' bermaksud "kekosongan atau ketiadaan".<ref>
A Concise Encyclopaedia of Hinduism, Swami Harshananda (2007) Ramakrishna Math Bangalore </ref>
 
Baris 60:
 
=== Haṭhayoga ===
[[Hatha Yoga|Haṭhayoga]] merupakan salah satu cabang penting sistem Yoga yang mengajar aspek-aspek praktikal kehidupan rohani. Perkataan ‘''haṭha''’ boleh dibelah dua, ‘ha’ dan ‘ṭha’, dan difahami sebagai 'matahari' dan 'bulan' atau '''prāṇa''<nowiki/>' dan 'apāna' iaitu dua aspek penting tenaga ''prāṇa'' yang berfungsi dalam setiap benda hidup. Mengikut penjelasan ini, Haṭhayoga merupakan sains ''prāṇāyāma'' yang merangkumi beberapa aspek Yoga seperti ''āsana'' (gaya duduk meditasi) and ''mudrā''.
 
Teks-teks tradisional mengenai Haṭhayoga, menyatakan bahawa [[Mahadeva|Ādinātha]] atau [[Mahadeva|Śiva]] adalah guru pertama ilmu ini dan Śiva mengajar ilmu ini kepada Devi [[Shakti|Pārvatī]].
Baris 72:
 
=== Karmayoga ===
Amnya, manusia ialah mahklukmakhluk sosial dan tidak boleh hidup tanpa melakukan sebarang kerja atau aktiviti. [[Karma]] ialah aktiviti atau kerja. [[Karma Yoga]] memberikan panduan yang membantu seseorang bekerja atau berkhidmat dengan bijak sehingga dia mencapai kesempurnaan rohani atau [[Moksha]].
 
Seorang [[Karma Yogi]] yang sempurna tidak terikat dengan apa-apa pun di dunia ini. Dia sebenarnya tidak mempunyai sebarang kewajipan kerana dia telah mencapai matlamat kehidupan iaitu kebebasan daripada ''samsara''. Namun begitu, dia sentiasa aktif melakukan kerja-kerja demi kebaikan dunia,didorong dengan perasaan belas kasihan melihat penderitaan orang lain. Dia juga meneruskan segala aktiviti untuk kebaikan dunia bagi menjadi teladan kepada orang lain yang masih belum mencapai kesempurnaan. Satu lagi ciri-ciri seorang Karma Yogi ialah dia bekerja seperti seorang tuan dan bukannya seperti hamba. Kerjanya juga adalah amat sempurna sehingga ia boleh menjadi teladan untuk dicontohi.