Ria Ricis: Perbezaan antara semakan

1,559 bait ditambah ,  1 tahun lalu
tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
 
'''Ria Yunita, S.I.Kom''' ({{kelahirankematian|[[Kota Batam|Batam]], [[Kepulauan Riau (provinsi)|Kepulauan Riau]]|1|07|1995}}) atau lebih dikenali sebagai '''Ria Ricis''' (Ria Cantik dan Manis) merupakan seorang [[pelakon]] [[wanita]], [[YouTuber]], [[selebriti internet]], dan [[penulis|penulis buku]] [[Indonesia]]. Beliau adalah [[YouTuber]] dengan pengikut terbesar di [[Asia Tenggara]] dan dikenali dengan video ''squishy'' yang licik dengan mengambil tindakan yang menarik.
 
Ricis juga merupakan YouTuber dengan kebanyakan pelanggan di Asia Tenggara dan Indonesia. Youtuber berasal dari Indonesia yang dikenali untuk berkembang kerana cara video dia bermain Squishy dengan melakukan tindakan yang menarik seperti pemotongan, memusnahkan, menghancurkan dan tindakan lain yang mendapat perhatian orang ramai.
 
Dia sering membuat vlog hariannya dengan squishy sebagai hiburan untuk pengikutnya dengan satu-satunya destinasi hiburan. Video tentang squishy yang dimuat naik ke YouTube mendapat penonton beratus-ratus hingga berpuluh-puluh juta, dia juga dipanggil "Ratu Squishy" kerana ia sering melakukan aktiviti vlognya dengan squishy dan mempunyai permainan itu yang sangat banyak.
 
Ricis memenuhi masa lapangnya dengan menjadi penulis buku. Dia telah mencipta beberapa buku, bermula dari buku yang bertajuk "Ricis", "Saya  Pamit", "NEXT", " Bukan Buku Nikah (BBN)", dan "Maaf untuk Papa" yang telah menjual dan laris di beberapa kedai buku.
 
Tempoh permulaan kerjayanya bermula dengan menjadi selebriti internet atau pembuat kandungan video pendek di Instagram yang merupakan trend dan memuat naik video. Kemudian diteruskan dengan mengikuti beberapa program televisyen dan dia berminat untuk menjadi naravlog di YouTube.
 
Kemudian, dia menembusi dan menjadi TikToker dengan beberapa pengikut lebih daripada 20 juta (kebanyakan di Indonesia) dan adalah orang yang mempromosikan peluncuran platform di Indonesia, oleh itu beliau juga dirujuk sebagai pencipta digital dengan mempunyai pengikut yang sama diikuti di seluruh sosialnya.
 
== Kehidupan peribadi ==
10

suntingan