Sabun: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
DELCHAD
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
k Membalikkan suntingan oleh 2001:4BB8:180:6936:A140:A472:45A0:F0AD (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh InternetArchiveBot
Teg: Undur
Baris 1:
[[Fail:a bar of soap.jpg|thumb|right|200px|Sebuku sabun banyak kali digunakan sehingga menyusut.]]
SABNU
'''Sabun''' adalah campuran pencuci yang digunakan bagi kegunaan peribadi. Ia biasanya dijual sebagai bentuk ketulan yang dipanggil '''buku'''.Ia juga pernah digunakan sebagai bahan pencuci pakaian dobi sebelum ia terganti dengan [[detergen|bahan sintetik]] yang lebih kuat dan berkesan.
 
Kebanyakan campuran sabun mengandungi [[sebatian]] [[garam]] [[natrium]] atau [[kalium]] yang boleh dihasilkan daripada [[asid lemak]] dengan bertindak balas dengan larutan ber[[alkali]] (seperti [[natrium hidroksida]] atau [[kalium hidroksida]]) pada 80°–100 °C dalam proses yang dikenali sebagai [[penyabunan]]. Lemak-lemak itu di[[hidrolisis]]<nowiki/>kan oleh bahan bes, menghasilkan [[gliserol]] dan sabun kasar (garam asid lemak beralkali).
 
Sabun dihasilkan daripada minyak atau [[lemak]]. ''Sodium Tallowate'', bahan biasa dalam kebanyakan sabun, sebenarnya adalah lemak haiwan. Sabun yang dihasilkan dari minyak sayuran, seperti [[minyak zaitun]], biasanya diistilahkan sebagai [[sabun castile]].
 
== Sejarah ==