Meriam kereta kebal: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan 'alt=|thumb|upright=1.35|[[Royal Ordnance L30|Meriam L30 pada kereta kebal Challenger 2 Royal Scots Dragoon Guards.]] '''Meriam kereta kebal''' adalah senjata utama sesebuah kereta kebal. Meriam kereta kebal moden merupakan meriam halaju tinggi yang berkaliber besar, mampu menembak perobek tenaga kinetik, kepala peledak anti-kereta kebal berkuasa tinggi, dan peluru...'
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 01:49, 20 November 2021

Meriam kereta kebal adalah senjata utama sesebuah kereta kebal. Meriam kereta kebal moden merupakan meriam halaju tinggi yang berkaliber besar, mampu menembak perobek tenaga kinetik, kepala peledak anti-kereta kebal berkuasa tinggi, dan peluru berpandu lancaran meriam. Meriam anti-pesawat juga boleh dipasang pada kereta kebal.

Meriam L30 pada kereta kebal Challenger 2 Royal Scots Dragoon Guards.

Sebagai senjata utama kereta kebal, ia hampir selalu digunakan dalam mod tembakan langsung untuk mengalahkan pelbagai sasaran darat di semua jarak, termasuk infantri yang bersembunyi, kereta perisai ringan, dan terutamanya kereta kebal berperisai berat yang lain. Ia mesti memberi ketepatan, jarak, penerobosan, dan tembakan pantas didalam satu pakej yang padat dan ringan, untuk membolehkan pemasangan pada ruang sempit turet meriam. Meriam kereta kebal biasanya menggunakan amunisi yang serba lengkap, memastikan pengisian pantas (atau penggunaan autoloader). Ia biasa menampilkan satu bonjolan pada bahagian tengah laras meriam, iaitu evakuator laras meriam, atau peranti pada muncung meriam, iaitu brek muzzle.

Lihat juga

Pautan luar