Perisytiharan Kemerdekaan Amerika Syarikat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Image:Us-decl-indep.jpg|thumb|300px|Gambar DeklarasiPerisytiharan Kemerdekaan Amerika Syarikat]]
 
'''DeklarasiPerisytiharan Kemerdekaan Amerika Syarikat''' adalah dokumen penting dalam sejarah Amerika Syarikat. Ia ditulis pada 1776 dan memberitahu bahawa [[Amerika Syarikat]] bukan lagi koloni [[Great Britain]].
 
== Sejarah ==
=== Sebelum DeklarasiPerisytiharan ===
Sebelum 1776, Amerika Syarikat tidak wujud sebagai sebuah negara. Pada masa itu hanya terdapat negeri-negeri individu yang diperintah oleh Great Britain.
 
Baris 10:
 
=== Mengambil tindakan ===
Tindakan Great Britain melalui akta-akta yang menyekat membuatkan koloni-koloni menubuhkan sebuah kongres yang membuat keputusan untuk semua koloni. Mereka berjumpa di bandar [[Philadelphia]] dan semasa perjumpaan pada [[11 Jun]] 1776, sebuah jawatan kuasa dibentuk untuk mendraf satu dokumen yang kemudiannya dikenali sebagai DeklarasiPerisytiharan Kemerdekaan. Jawatankuasa ini dianggotai oleh [[John Adams]] dari [[Massachusetts]], [[Benjamin Franklin]] ([[Pennsylvania]]), [[Thomas Jefferson]] ([[Virginia]]), [[Robert R. Livingston]] ([[New York]]) dan [[Roger Sherman]] ([[Connecticut]]).
 
== DeklarasiPerisytiharan ==
Kebanyakan penulisan dibuat oleh Jefferson yang menulis hak-hak rakyat dan tugas kerajaan. Jefferson juga menyenaraikan perkara-perkara yang tidak mereka sukai yang dilakukan oleh Great Britain seperti memenjarakan orang tanpa sebab, cukai yang tinggi dan tidak menghormati penduduk koloni.
 
DeklarasiPerisytiharan mengisytiharkan koloni sebagai negeri bebas dan merdeka. Kongres meluluskan dokumen yang ditulis oleh Jefferson dengan sedikit pindaan. Mereka menggunakan dokumen untuk mengisytiharkan kemerdekaan yang sebenarnya diumumkan pada [[2 Julai]] 1776. Kelulusan dari kesemua ahli kongres hanya pada [[4 Julai]] di Pennsylvania. Versi ini ditandatangani oleh Presiden Kongres [[John Hancock]] dan Setiausaha Charles Thomson. Mengikut lagenda, John Hancock menandatangani namanya dengan saiz yang sangat besar supaya [[King George]] dapat melihat tanpa perlu menggunakan cermin mata.
 
=== Kesan DeklarasiPerisytiharan ===
Apabila Raja Great Britain dan Parlimen Britain mendengar mengenai DeklarasiPerisytiharan mereka menjadi sangat marah. Pada masa itu, Great Britain dan penduduk Amerika sudah pun terlibat dalam perang yang dipanggil Perang Revolusi Amerika. Amerika menang dalam perang tersebut dan pada 1783, Great Britain terpaksa mengakui kemerdekaan Amerika Syarikat dalam Perjanjian Paris.
 
Sehingga hari ini, DeklarasiPerisytiharan Kemerdekaan disambut setiap 4 Julai dengan parti oleh rakyat Amerika Syarikat. Mereka mengingati hari Thomas Jefferson menulis DeklarasiPerisytiharan dan hari Amerika Syarikat menjadi sebuah negara bebas.
 
DeklarasiPerisytiharan ini juga penting kerana ia menyatakan idea yang mudah bahawa rakyat mempunyai hak-hak untuk hidup, kebebasan dan untuk bergembira serta kerajaan harus mendengar pendapat rakyat. Perkara-perkara inilah yang menjadikan Amerika Syarikat sebuah negara kebebasan.
 
Dokumen asal DeklarasiPerisytiharan Kemerdekaan yang ditulis oleh Jefferson, bersama [[Perlembagaan Amerika Syarikat]] dan [[Rang Undang-Undang Hak-Hak]], masih disimpan di Muzium Arkib Negara di [[Washington D.C]].
 
== Mereka yang menandatangani ==
Mereka yang menandatangani DeklarasiPerisytiharan Kemerdekaan adalah:
*''[[New Hampshire]]'': [[Josiah Bartlett]], [[William Whipple]], [[Matthew Thornton]]
*''[[Massachusetts]]'': [[Samuel Adams]], [[John Adams]], [[John Hancock]], [[Robert Treat Paine]], [[Elbridge Gerry]]