Naqiu Boboy: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Fshada (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Fshada (bincang | sumb.)
kerjaya muzik
Baris 36:
=== Penglibatan awal ===
[[Fail:Naqiu Boboy sewaktu kecil.jpg|thumb|Naqiu sewaktu kecil|176x176px|kanan]]
Naqiu mulamulai aktif dalam bidang seni suara sejak berumur 12 tahun. Sebelum ke bidang nyanyian, beliau aktif menyertai musabaqah, berzanji, azan, menjadi ketua marhaban dan juga kumpulan nasyid. Arwah ibu beliau yang juga merupakan seorang guru mengaji telah membuka minat beliau dalam dunia muzik. Beliau pernah menjadi johan dalam pertandingan nyanyian lagu asli dan pertandingan ghazal remaja kebangsaan. Bermula dari menjuarai pertandingan bintang asli peringkat daerah [[Johor Bahru]], beliau kemudian mewakili [[Johor Bahru]] dan menjadi juara pertandingan Bintang Asli Negeri [[Johor]]. Naib juara ketika itu disandang oleh [[Mohd Fairuz bin Selamat|Fairuz Selamat]] dari kumpulan [[Q-Face]] yang mewakili [[Batu Pahat]]. Pada usia 14 tahun, beliau mewakili negeri [[Johor]] dalam Pertandingan Bintang Asli 2000 peringkat kebangsaan.
 
Naqiu kemudian dilamar Allahyarhamah [[Esah binti Isa]] (|S.A.Aishah)]] untuk menyertai kumpulan ghazal mereka iaitu Kumpulan Ghazal Daya Tebrau, Johor. Selain mendapat latihan daridaripada arwah ibunya, Yayasan Warisan Johor, Ghazal Negeri Johor dan RTM Johor juga menjadi tempat awal beliau mengasah bakat nyanyiannya. Beliau juga pernah menyertai pertandingan-pertandingan karaoke di Johor dan disitu jugalah beliau mengenali penyanyi-penyanyi seangkatannya seperti [[Syura (penyanyi)|Syura]] dan [[Zarina Zainoordin]].
 
=== Menjadi artis rakaman ===
Baris 65:
 
=== Penyanyi kelab ===
Oleh sebab beliau memasuki dunia hiburan di usia yang sangat muda, beliau tiada ilmu untuk mengurus dan merancang masa depannya dengan baik di dalam bidang ini. Beliau mengambil keputusan untuk menyepi dan menimba ilmu dalam bidang muzik melalui individu-individu yang dikenalinya. Beliau pergi menemui seseorang dan menyatakan hasrat untuk belajar muzik. Individu tersebut mengajak beliau mengikuti band di kelab kerana penyanyi disana perlu menyanyi setiap hari dan sekiranya beliau ingin belajar, beliau perlu belajar setiap hari. Beliau menerima pelawaan itu dan meneruskan kariernya dalam bidang muzik di kelab malam selama 12 tahun. Beliau menjelajah seluruh Malaysia dengan membuat pesembahan di banyak kelab, event hotel dan sebagainya. Beliau menceritakan pengalaman bekerja di kelab malam, beliau perlu menyanyikan 20 hingga ke 30 buah lagu setiap hari. Beliau begitu komited dengan tugasan kerjanya, apa sahaja genre lagu beliau akan nyanyikanmenyanyikannya dengan sepenuh hati. Akibatnya, suara beliau menjadi lebih serak kerana sering 'memaksa' diri menyanyikan lagu-lagu bernada tinggi.
 
===Kemunculan semula===
Titik permulaan kemunculan semula beliau bermula pada awal tahun 2019, apabila [[Gegar (stesen radio)|Gegar FM]] menjemput  beliau untuk jamming bersama vokalis band seangkatannya iaitu [[Tomok]], [[Lan Solo]] dan [[Mohd Fairuz bin Selamat|Fairuz]] [[Q-Face|Q-face]]. Kemunculan Naqiu adalah yang paling mengejutkan dan paling menarik perhatian ramai apabila beliau tampil dengan imej yang sangat berbeza daripada beliau yang dahulu. Beliau berambut panjang dan suaranya yang lunak dulu telah berubah menjadi serak-serak basah. Video jamming mereka berempat yang dimuat naik di youtube Gegar itu mencecah 1 juta tontonan dalam masa yang singkat. Respon peminat di ruangan komen juga menunjukkan ramai peminat yang teruja melihat kemunculan mereka terutama sekali Naqiu. Sejak itu juga lah, peminat beliau sejak dari zaman Boboy mula mengikuti akaun media sosial beliau dan memujuknya untuk kembali ke arus perdana. Mendengarkan suaranya yang sudah berubah dan semakin matang itu semestinya membuatkan peminat-peminatnya ingin melihat beliau beraksi di pentas [[Gegar Vaganza|Gegarvaganza]].
 
==== MindOrder Management ====
Nama Naqiu Boboy kembali menjadi sebutan apabila beliau membuat kemunculan semula secara solo dengan tampil sebagai salah seorang peserta dalam [[Gegar Vaganza (musim 6)|Gegar Vaganza]]. Naqiu menerima tawaran [[Astro]] untuk menyertai [[Gegar Vaganza]] setelah didesak oleh peminat dan rakan-rakannya yang juga merupakan ahli kumpulan [[Boboy]].<ref>Sudirman Mohd Tahir [https://www.hmetro.com.my/utama/2019/10/506141/kembali-menerjah-populariti-naqiu] ''[[Harian Metro]]''. Dicapai pada 12 Oktober 2019.</ref>Bagi sesiapa yang menonton persembahan Naqiu pada GV kali ini perbezaan yang ketara adalah pada suara Naqiu. Suara yang dulu ala-ala tidak pecah berbeza sekali dengan suara sekarang yang serak-serak basah. Persembahannya yang juga konsisten setiap minggu selalu mendapat komen positif daripada para juri. Buktinya beliau kerap berada di kedudukan yang selesa setiap minggu dalam program tersebut.
Beliau mendedahkan pernah didekati beberapa syarikat rakaman tetapi kebanyakannya ditolak mentah-mentah kerana beliau tidak berminat untuk kembali ke dunia glamor. Tetapi pada akhirnya beliau berjaya juga dipujuk oleh pengurusan syarikat [[MindOrder|MindOrder Management]]. Menurut beliau, apabila sudah menerima tawaran lebih dari dua kali, tawaran seterusnya itu ada baiknya dipertimbangkan. Kebarangkalian ia adalah satu petanda baik yang tak patut disia-siakan. Dengan menjadi sebahagian daripada MindOrder, maka bermulalah perjalanan beliau kembali ke dunia arus perdana. Imej berambut panjang dipotong pendek menampakkan wajahnya kelihatan lebih muda dan tak ubah seperti beliau berumur 15 tahun dulu. [[Fail:Naqiu photoshoot GV.jpg|thumb|Naqiu ketika persiapan Gegarvaganza|kanan|226x226px]]
 
==== ''Gegar Vaganza'' (Musim 6) ====
{{See also|Gegar Vaganza (musim 6)}}
SetelahNama lamaNaqiu menyepiBoboy daripadakembali industrimenjadi muziksebutan tanahapabila air, akhirnya pada tahun 2019 Naqiubeliau membuat kemunculan semula secara solo dengan menyertaitampil sebagai salah seorang peserta dalam ''[[Gegar Vaganza]]'' (musim ke-6)|Gegar dimanaVaganza]]. beliauBeliau ialahadalah antara 13 bintang yang menyertai program tersebut. BeliauNaqiu ialahmenerima antaratawaran bintang[[Astro]] kegemaranuntuk paramenyertai juri[[Gegar musimVaganza]] kalisetelah ini.didesak Buktinyaoleh beliaupeminat kerapdan beradarakan-rakannya diyang kedudukanjuga Topmerupakan 3ahli dankumpulan persembahannya[[Boboy]].<ref>Sudirman selaluMohd dinantiTahir [https://www.hmetro.com.my/utama/2019/10/506141/kembali-nantikanmenerjah-populariti-naqiu] setiap''[[Harian mingguMetro]]''. BerikutDicapai ialah persembahanpada beliau12 didalamOktober pertandingan tersebut2019.</ref>
 
Pihak produksi gegarvaganza memberitahu, pada awalnya nama Naqiu hampir tidak tersenarai sebagai peserta musim itu. Akan tetapi mereka nekad untuk memasukkan nama beliau dan ternyata ia satu keputusan yang tepat apabila gv6 antara musim yang menjadi fenomena. Musim yang disangkakan akan kurang mendapat sambutan berbanding musim lalu tiba-tiba menarik perhatian ramai apabila Naqiu berjaya membuat kejutan demi kejutan di setiap persembahannya. Ramai yang mengakui pernah membenci beliau suatu ketika dulu, kini telah mengubah pandangan mereka dan mula menyokong bakat beliau.
 
Persembahan beliau terbukti cemerlang apabila berjaya mendapat pujian daripada juri-juri terutama sekali [[Ramli M. S.|Dato' Ramli M. S.]] Beliau mula menjadi sebutan ramai dan menjadi peserta 'favourite' kebanyakkan penonton. Nama beliau juga kerap disebut-sebut sebagai calon juara musim itu. Sepanjang Gegarvaganza, beliau juga sangat rapat dengan seorang lagi peserta iaitu [[Sham Visa]] kerana mereka di bawah pengurusan yang sama. Beliau ialah antara bintang kegemaran para juri musim kali ini. Buktinya beliau kerap berada di kedudukan tiga teratas dan persembahannya selalu dinanti-nantikan setiap minggu. Berikut ialah persembahan beliau didalam pertandingan tersebut.
[[Fail:Perembahan minggu petama.jpg|thumb|Penampilan di minggu pertama]]
[[Fail:Persembahan minggu 5.jpg|thumb|Naqiu ketika menyanyikan lagu Diambang Wati]]
{|class="wikitable"
|-
Baris 160 ⟶ 166:
|}
 
=== Kelab Peminat (Naqiurious) ===
[[Fail:Ulang tahun ke-34.jpg|thumb|Sambutan ulang tahun Naqiu ke-34]]
Peminat-peminat Naqiu digelarkan sebagai Naqiurious. Kelab peminatnya, Naqiurious fc telah ditubuhkan pada tahun 2019 iaitu tahun beliau menyertai [[Gegar Vaganza]].
Naqiurious Fanclub telah ditubuhkan pada tahun 2019, tahun beliau menyertai [[Gegar Vaganza]]. Beliau menggelarkan peminat-peminatnya dengan gelaran 'Naqiurious'. Kegamatan Naqiurious di [[Majlis Bandaraya Shah Alam|MBSA]] dalam memberi sokongan ketika beliau membuat persembahan sangat diluar jangkaannya. Sokongan padu Naqiurious turut diakui hos Gegarvaganza, Nabil Ahmad. Setiap minggu, beliau akan pulang lewat kerana perlu melayan peminat-peminat yang ingin bergambar dengannya di parking lot. Bukan itu sahaja, setiap kali rehearsal pasti ramai yang datang ke MBSA untuk menonton secara langsung.
 
Naqiu sangat menghargai peminat-peminatnya. Pengalaman lalu telah mengajarnya untuk menghargai peminat kerana mereka memainkan peranan yang sangat penting dalam karier seorang penyanyi. Beliau sentiasa berusaha mengenali peminat-peminatnya. Bukan sekadar mengingati wajah, bahkan nama dan pesonaliti peminat juga beliau boleh ingat. Beliau antara selebriti yang bagus dalam memberikan 'fanservice'. Beliau akan cuba menunaikan permintaaan peminat seperti permintaan lagu dan ucapan hari lahir. Bahkan membuat mimik muka pun beliau turutkan tanpa rasa kekok atau malu. Peminat yang mengenalinya pasti sudah tahu personaliti beliau yang suka meloyar buruk dan kuat membebel. Ini membuatkan peminat lebih suka menyakat beliau. Gurauan sesama mereka menjadikan hubungan merekai lebih erat seperti satu keluarga.
 
Sebagai tanda penghargaan, Naqiurious tidak pernah henti menghantar hadiah untuk beliau. Meskipun bukan pada ulang tahun kelahirannya, beliau kerap menerima hadiah. Setiap ulang tahun, pasti akan ada hadiah yang menanti. Antara hadiah yang diterima beliau ialah pemainan video PS5 dan set PC bersama sebuah gitar elektrik. Sokongan tidak berbelah bahagi ini tidak lain tidak bukan semestinya untuk memberi galakan agar beliau terus berkarya dan tidak mahu beliau menghilang lagi.
 
== Kehidupan Peribadi ==
NaqiuBeliau dilahirkan di Skudai Johor dan telah berhijrah ke Kuala Lumpur sejak berumur 16 tahun. Beliau merupakan anak bongsu darpadadaripada 8 orang adik-beradik. Beliau dilahirkanmerupakan dianak Skudaiyang Johor,sangat manja dan telahnakal. berhijrahSeorang keyang Kualaaktif Lumpurbersukan sejakdan berumursuka 16 tahunberjenaka. BeliauOrang-orang telahterdekat berkahwinmemanggilnya dengan gelaran nama 'Boy'. Beliau dan isterinya berkahwin pada tahun 2011. Beliau dan pasangan dikurniakan lima orang cahaya mata (dua orang anak perempuan dan tiga orang anak lelaki).
 
==Diskografi==
Baris 198 ⟶ 209:
|}
 
'''<u>Duet</u>'''
 
Dua tahun selepas kembali aktif dalam industri, Naqiu tampil dengan buah tangan untuk peminat berupa single duet berjudul Rindu Separuh Nyawa bersama penyanyi [[Vanessa Reynauld|Vanessa Reynauld.]] Menariknya, lagu yang merupakan idea asalnya itu buat kali pertama menyaksikan single duet Naqiu selepas 20 tahun bergelar penyanyi. Lirik asal lagu berkenaan ditulis berkisar kisah lain, tetapi ditukar untuk disesuaikan dengan jalan cerita naskhah Rindu Awak Separuh Nyawa tayangan Astro.<ref>Nor Eryani Yusup (23 Jun 2021)[https://www.kosmo.com.my/2021/06/23/saya-belum-mati-naqiu/]. "[[kosmo]]" Dicapai pada 23 Jun 2021.</ref>
{|class="wikitable"
|-
Baris 233 ⟶ 246:
|Lagu raya [[Astro Ceria]]
|}
 
== Lakonan ==
 
== Filemografi ==
Baris 402 ⟶ 417:
 
==Rujukan==
<references />
{{reflist}}
 
==Pautan luar==
* {{Instagram|thisisnaqiu}}