Opera Agung: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
portal
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
k minor edit
Baris 1:
{{Portal Opera}}
'''''Opera Agung''''' adalah satu genre [[opera]] abad ke-19 yang umumnya mempunyai empat atau lima babak. Ianya merujuk kepada pementasan berskala besar dari segi para pelakon dan simfoni [[orkestra]] yang berlatarberlatarbelakangkan belakangkan reka bentukrekabentuk pementasan mewah dan canggih. Jalan cerita operaOpera agungAgung kebiasaannya berdasarkan peristiwa-peristiwa yang berunsur sejarah dan juga yang penuh unsur dramatik. <ref>Rujuk definasi ''Opera Agung'' dan ''Opera'' dalam Grove's Dictionary of Music and Musicians (perlu langganan)</ref>.
{{Portal Muzik Klasikal}}
Istilah ini terutamanya digunakan untuk merujuk kepada ''Opéra Paris'' dari lewat tahun 1820an sehingga sekitar tahun 1850, (dan kadangkala digunakan sebagai nama lain untuk ''Opéra Paris'') tetapi digunakan juga untuk [[opera]]-opera berskala besar dari [[Perancis]], [[Jerman]], [[Itali]] dan lain-lain negara [[Eropah]].
Baris 7:
Pada abad ke-19, Paris telah menarik perhatian ramai [[penggubah]]-penggubah dari dalam [[Perancis]] sendiri mahupun luar negara, terutamanya [[penggubah]]-penggubah [[opera]]. Terdapat ramai [[penggubah]]-penggubah [[Itali]] termasuk [[Luigi Cherubini]] yang mendemonstrasikan bahawa penggunaan resitatif adalah sesuatu yang sesuai untuk drama-drama yang berkuasa dramatik. Penggubah [[Gaspare Spontini]] pula menulis banyak hasil karya berdasarkan kecemerlangan dan kemahsyuran [[Napoleon]]. [[Opera]]-opera berskala sebegini digubah khas untuk tontonan keluarga Diraja dan juga golongan bangsawan.
 
Opera-opera gubahan [[Gaspare Spontini]], [[Luigi Cherubini]] dan [[Gioacchino Rossini]] dianggap sebagai penanda untuk operaOpera agungAgung [[Perancis]]. Ini termasuklah ''La vestale'' (1807) dan ''Fernand Cortez'' (1809, disemak pada 1817) oleh [[Spontini]], ''Les Abencérages'' (1813) oleh [[Cherubini]], dan ''Le siège de Corinthe'' (1827) dan ''Moise'' (1828) oleh [[Rossini]].
 
==Balet dalam Opera Agung==