Pasukan operasi khas: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ArrazzazBot (bincang | sumb.)
k Robot: interwiki standardization
CommonsDelinker (bincang | sumb.)
k Fail Military_swat_team.jpg telah dibuang kerana ia telah dihapuskan di Commons oleh ABF
Baris 57:
 
Topeng gas juga diperlukan sekiranya ada sebarang ancaman bahan kimia yang digunakan oleh pihak musuh yang boleh mendatangkan kemudaratan ke atas nyawa anggota yang telah dikerahkan untuk beroperasi. Atas sebab peningkatan terhadap penggunaan senjata biokimia atau lebih tepat lagi senjata pemusnah dunia (WMD) oleh mana-mana organisasi paksi jahat atau extremis yang mana boleh mendatangkan ke atas sistem saraf khasnya pernafasan, topeng gas juga turut digunakan. Selain itu, ianya juga turut digunakan untuk melindungi pernafasan yang terdedah kepada udara atau asap yang kotor.
 
[[Image:Military swat team.jpg|thumb|right|300px|Anggota polis SWAT Amerika dengan pistol Beretta M9 dan perisai balistik.]]
Pasukan elit juga turut mempunyai bahan letupan khas seperti bom plastik jenis C-4 yang digunakan untuk memecahkan dinding dan pintu serta memecahkan kaca kalis peluru. Selain itu juga, bahan letupan ini turut digunakan untuk meletupkan kenderaan khas yang membawa dokumen dan peralatan penting bagi mengelakkan ianya jatuh ke tangan musuh. Manakala perisai balistik taktikal pula adalah perisai khas yang digunakan bagi menangkis terjahan peluru musuh semasa fasa serbuan hadapan dijalankan. Penggunanya menggunakan perisai tersebut dengan menggunakan tangan kiri dan pistol digunakan pada tangan kanan, kemudiannya digerakkan ke hadapan yang diikuti dengan anggota dibelakang ke kawasan musuh.