Ku Klux Klan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
InternetArchiveBot (bincang | sumb.)
Rescuing 1 sources and tagging 0 as dead.) #IABot (v2.0.8.1
Baris 15:
 
=== Penubuhan ===
Asalnya Ku Klux Klan ditubuhkan selepas tamat American Civil War pada 24 Disember 1865, oleh enam veteran Confederate dari golongan kelas pertengahan yang terpelajar<ref>Horn, 1939, p. 9. Mereka ialah John C. Lester, John B. Kennedy, James R. Crowe, Frank O. McCord, Richard R. Reed, and J. Calvin Jones.</ref> yang dikatakan telah bosan dengan hidup selepas perang di [[Pulaski, Tennessee]]. Nama kumpulan ini dicipta daripada menggabungkan perkataan Greek "''kyklos"'' bermaksud bulatan/lingkaran dengan perkataan Inggeris "clan". Wade, 1987, p. 33 mengatakan Kennedy yang pertama mencadangkan dua perkataan tersebut, tetapi Crowe pula mencadangkan menukarkan "''κύκλος"'' kepada "''kuklux''."</ref> KKK mendakwa "Klu Klux" bermaksud "''White Racial Brotherhood"'' (Kumpulan Perkauman Kulit Putih). Pada mulanya kumpulan tersebut hanya kelab sosial untuk bergelak ketawa. <ref>Wade, 1987.</ref> Dari 1866 ke 1867, KKK bermula memecahkan perjumpaan sembahyang orang kulit hitam dan memasuki rumah mereka pada waktu malam untuk mencuri senjata api. Ada daripada aktiviti ini yang diikuti dari kumpulan vigilante Tennessee seperti [[Yellow Jackets (jawatankuasa pengawasan)|Yellow Jackets]] dan [[Redcaps (jawatankuasa pengawasan)|Redcaps]].
 
Di dalam perjumpaan pada 1867 di Nashville langkah pertama untuk membentuk sebuah organisasi hierarki dengan wakil tempatan memelapor kepada ketua wilayah, wilayah ke daerah, daerah ke negeri dan kemudian ke ibu pejabat nasional. Cadangan, dalam dokumen bertajuk "''Prescript''," ditulis oleh [[George Gordon (Ku Klux Klan leader)|George Gordon]], yang dulunya brigadier general Confederate. Ini mengandungi bahasa yang berinspirasi mengenai matlamat KKK bersama dengan senarai soalan yang perlu ditanyakan kepada ahli yang mahu menyertai; ini mengesahkan fokus KKK untuk menentang ''Reconstruction'' dan secara amnya, parti Republikan. Pemohon baru disoal jika dia adalah ahli republikan, veteran tentera Union, atau member [[Loyal League]]; jika dia "menentang kesamaan hak orang kulit hitam dari segi sosial dan politik;" dan jika dia menyokong pembentukan "kerajaan orang kulit putih," "mengekalkan hak konsitusi Selatan," "memberi semula hak dan membebaskan orang kulit putih Selatan, dan memulangkan orang Selatan kepada hak mereka," dan "hak takluk mereka untuk mengekalkan hak mandiri daripada kuasa yang arbitrari dan tidak berlesen"{{fact}}
 
Namun daripada semua yang dilahirkan dari perjumpaan 1867 tersebut, ia tidak diluluskan oleh mana-mana unit tempatan. Mereka terus beroperasi secara autonomous, dan tidak pernah terwujud ibu pejabat wilayah, daerah arau negeri/pusat.
 
Berdasarkan perbualan, Gordon telah kemudian berjumpa dengan bekas pedagang hamba dan generalJeneral ConfederateKonfederasi, [[Nathan Bedford Forrest]] di [[Memphis, Tennessee|Memphis]] dan memberitahunya tentang organisasi tersebut. Berikutnya Forrest membalas, "Itu satu yang amat baik. Kita boleh menggunakan ini untuk mengekalkan orang kulit hitam di tempat asal mereka."<ref>Horn, 1939.</ref> Beberapa minggu kemudian, Forrest dilantik sebagai Grand Wizard, Ketua nasional KKK. Dalam wawancara kemudiannya, Forrest memenafikan jawatan tersebut dan mengatakan dia tidak pernah ada kuasa di atas mana-mana gerakan KKK.
 
=== Kegiatan ===