Sultan Bolkiah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
林孝導 (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Suntingan aplikasi Android
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg: Suntingan sumber 2017
Baris 1:
'''Sultan Bolkiah''' ([[Tulisan {{Jawi]]: |'''سلطان بلقية''' }}) adalahialah [[Senarai Sultan Brunei|Sultan Brunei]] ke-5, memerintah dari tahun [[1485]] hingga tahun [[1524]]. Pemerintahan baginda dikenali sebagai '''Era Kegemlilangan Emas''' bagi Brunei kerana jajahannya ketika itu meliputi ke seluruh Kepulauan [[Borneo]] dan Kepulauan [[Filipina]]. Baginda juga terus berusaha menyebarkan [[Islam]] hingga ke Kepulauan Filipina.
 
Pada tahun [[1521]], satu rombongan yang diketuai oleh [[Ferdinand Magellan]] melawat Brunei, dan antara yang mengikuti rombongan itu ialah '''Antonio Pigafetta'''. Beliau turut menulis pengalaman beliau sepanjang berada di Brunei yang terkenal dengan kekayaannya yang berlimpah-ruah dan empayarnya yang luas.
Baris 5:
Baginda suka membawa gendang kebesaran Diraja semasa keberangkatan keluar negeri, terkenal dengan nama '''Nakhoda Ragam''' juga terkenal dengan nama '''Adipati Suluk'''.
 
Baginda telah mendirikan rumah tangga bersama seorang puteri dari Pulau Segantang Bini bernama '''Puteri Lela Menchanai''' ([[Tulisan {{Jawi]]:| '''ڤوتري ليلا منچناي''' }}). Baginda telah mangkat pada tahun 1524 sewaktu dalam perjalanan pulang ke Brunei. Diceritakan apabila baginda mangkat, isteri baginda, Lela Menchanai, telah dukacita dan mengambil nyawanya sendiri untuk bersama-sama dengan suaminya. Kisah Lela Menchanai dan Sultan Bolkiah dikisahkan melalui sebuah lagu yang bertajuk '''Puteri''' '''Lela Menchanai,''' hasil karya Syukri Zain, penerima Anugerah Sastera MASTERA 2011.
 
Baginda dan isteri baginda dimakamkan bersebelahan dan makam baginda berdua dikenali sebagai '''Makam Selarong Bernisan Tiga,''' kerana makam itu mempunyai tiga buah batu nisan; dua untuk Sultan Bolkiah, dan satu lagi untuk isteri baginda, Lela Menchanai. Baginda diganti oleh [[Sultan Abdul Kahar]].