ISO 3166-1: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
kTiada ringkasan suntingan
k Ubah pautan
Baris 1:
'''ISO 3166-1''' merupakan sebahagian daripada [[ISO 3166]], sebuah sistem pengkodan piawai untuk nama negara. Pertama kali dipublikasikan pada tahun [[1974]] oleh ''[[InternationalPertubuhan OrganizationPemiawaian for StandardizationAntarabangsa]]'' (ISO) yang terdiri atas tiga kod berbeza untuk setiap negara:
__NOTOC__
'''ISO 3166-1''' merupakan sebahagian daripada [[ISO 3166]], sebuah sistem pengkodan piawai untuk nama negara. Pertama kali dipublikasikan pada tahun [[1974]] oleh ''[[International Organization for Standardization]]'' (ISO) yang terdiri atas tiga kod berbeza untuk setiap negara:
 
* [[ISO 3166-1 alphaalfa-2]], sebuah sistem alfabet dua-karakter alfabetkarakter yang umumumumnya digunakan diuntuk [[TLD|''Topdomain Levelperingkat Domain''tinggi]] [[internet]].
* [[ISO 3166-1 alphaalfa-3]], sebuah sistem tiga-karakter alfabet.
* [[ISO 3166-1 numericnumerik]], sebuah sistem tiga-digit numerik yang digunakan oleh divisi statistik [[PBB]].
 
Sebuah [[negara]] umumnya mendapatkan kod baru jika berubah nama. ISO 3166-1 bukan merupakan satu-satunya kod negara piawai. [[KomiteJawatankuasa OlimpiadeOlimpik InternasionalAntarabangsa|IOC]] dan [[FédérationPersekutuan InternationalePersatuan deBola FootballSepak AssociationAntarabangsa|FIFA]] diketahui memiliki sistem kod negara tersendiri. (lihat: [[Senarai perbezaan kod negara IOC, FIFA, dan ISO 3166]])
 
Sehingga sekarang ini, telahsudah mempunyaiada 246 negara dan wilayah yang mempunyai kod negara ISO 3166-1.
 
== Kod terkini ==
 
===Elemen kod yang diberi secara rasmi===