Syarikat Hindia Timur Belanda: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Visusingh1 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
KnudW (bincang | sumb.)
Cross Wiki spam
Teg: Manual revert
 
Baris 31:
'''Syarikat Hindia Timur Belanda''' (''Verenigde Oostindische Compagnie'' atau ''VOC'' dalam [[bahasa Belanda]], yang bermaksud "Syarikat Hindia Timur Bersatu") telah ditubuhkan pada 20 Mac, [[1602]], apabila [[Jeneral]] negeri-negeri [[Belanda]] memberikannya hak [[monopoli]] menjalankan aktiviti penjajahan di [[Asia]]. Syarikat ini dianggap syarikat pertama yang menerbitkan syer [[saham]].
 
VOC terdiri dari 6 kamars (''Kamers'') di [[Amsterdam]], [[Middelburg]] (untuk [[Zeeland]]), [[Enkhuizen]], [[Delft]], [[Hoorn]] dan [[Rotterdam]]. Perwakilan kamar-kamar tersebut berjumpa sebagai ''Heeren XVII'' (Tujuh belas Raja). Setiap ''Kamers'' menyumbang seorang perwakilan kepada anggota tujuh belas ini mengikut kadar kapital yang mereka langgan; perwakilan Amsterdam bernama lapan [https://sattakingfirst.in/satta-leak-fix-number-site satta leak number today].
 
Syarikat ini berpusat di Batawi (kini dipanggil [[Jakarta]]) di [[Jawa]], [[Indonesia]]. Syarikat ini juga mempunyai penempatan di [[Kepulauan Rempah]] ([[Maluku]]), termasuk [[Kepulauan Banda]] dimana VOC telah secara paksa mendapat [[monopoli]] ke atas penanaman buah [[pala]]. Mereka juga mengawal penempatan di [[Melaka]] pada [[1641]] dan juga [[Afrika Selatan]].