Angkatan Belia Islam Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Fazrilsaleh (bincang | sumb.)
Maklumat-maklumat tambahan tentang organisasi
Fazrilsaleh (bincang | sumb.)
maklumat dan pautan agensi ABIM
Baris 43:
Pada 1 Ogos 2009, Muhamad Razak Idris dipilih sebagai Presiden ABIM yang ketujuh di Muktamar Sanawi ke-38. Kepimpinan ABIM diteruskan oleh Amidi Dato' Abdul Manan yang diamanahkan sebagai Presiden 2011-2015. Kemudian, ABIM dipimpin oleh Mohamad Raimi Ab Rahim yang memimpin ABIM pada 2015-2019. Kini ABIM dipimpin oleh generasi pimpinan muda diketuai oleh Muhammad Faisal Abdul Aziz.
 
== Identiti Keorganisasian ==
=== Misi dan Visi ===
 
Baris 64:
#Menjalankan kegiatan-kegiatan lain yang tidak berlawanan dengan ajaran al-Qur’an dan al-Sunnah
 
== KegiatanAgensi ABIM ==
Lebih Separuh Abad ABIM bertapak dengan pelbagai program dan amal usahanya, ABIM kini mempunyai sekitar 30 agensi yang merupakan perkembangan program-program ABIM termasuklah memiliki ratusan premis pra-Sekolah (Taski ABIM), 15 sekolah rendah Islam (SERI), 9 sekolah menengah Islam (SEMI), pusat Tahfiz dan kelas Fardhu Ain, satu Institusi Pengajian Tinggi iaitu Kolej Dar Al-Hikmah (KDH), beberapa sekolah muhajirin (pelarian ''Levant'' dan Rohingya), Hospital Pakar Al-Islam (di Kampung Baru, Kuala Lumpur), pusat da’wah untuk saudara baru (Islamic Outreach ABIM Centre), Koperasi Belia Islam (KBI) dan lain-lain. Senarai agensi ABIM adalah seperti berikut:
 
Baris 209:
Ramai pemimpin ABIM menjadi mangsa [[Akta Keselamatan Dalam Negeri]] ([[ISA]]) terutama pada 3 Disember 1974 berikutan Demosntrasi di Universiti Malaya dan di padang [[Dataran Merdeka]]. Anwar Ibrahim selaku Presiden ABIM ditahan bersama pemimpin pelajar dan pensyarah universiti. Antaranya ialah [[Kamarazaman Yacob]], [[Ibrahim Ali]], [[Syed Husin Ali]], [[Adi Satria]], [[Hamzah Kassim]], CCYong, [[Yong Ah Chit]], [[Yeo Ben Foo]]. Tempat Anwar dipangku oleh [[Fadhil Noor]]. Mereka ditahan di bawah seksyen 117, Akta Polis .Ketika itu Dr [[Mahathir Mohamad]] menjadi Menteri Pelajaran. Pada 5 Februari 1975, mereka dipindah ke [[Kem Tahanan Kamunting]], di [[Taiping]], [[Perak]] sehingga dibebaskan pada November 1976.
 
AJK ABIM ketika Anwar ditahan adalah [[Syed Ibrahim]], Naib Presiden (sekarang dalam PAS), [[Kamaruddin Mohd Nor]], Setiausaha Agong (sekarang dalam [[UMNO]]), [[Anwar Hashim]], Setiausaha Kewangan, [[Omar Jaafar]], Ketua Perhubungan (sekarang dalam [[PKR]]), [[Sidiq Fadhil|Sididq Fadzil]], Ketua Penerangan (sekarang mantan Presiden WADAH), [[Nakhaei Ahmad]], Ketua Dakwah (mantan Pengerusi [[YADIM]] dan UMNO), [[Ramli Ibrahim]], Ketua Kebajikan (Sekarang dalam [[PKR]]), [[Osman Bakar]], Ketua Pelajaran ( Ahli Akademik).
 
==Maklumat Perhubungan==
 
: Sekretariat ABIM Pusat
=== Alamat Ibu Pejabat ===
: Sekretariat ABIM Pusat
:Angkatan Belia Islam Malaysia
:No 6, Jalan TC 2A/2
:Taman Cemerlang, 53100
:[[Kuala Lumpur]]<br>
 
=== Nombor-nombor Perhubungan ===
: Telefon: 603-6188 0300
:Faks: 603-6189 6700
:E-mel: sap[aT]abim.org.my
 
:
=== Laman Web & Laman Jaringan Sosial ===
:Laman Web ABIM: {{URL|http://www.abim.org.my}}
:Laman BioWeb ABIM: {{URL|httphttps://www.abim.contactinorg.biomy}}
:Laman WebBio ABIM: {{URL|httphttps://www.abim.orgcontactin.mybio}}
: Facebook : https://www.facebook.com/abimalaysia/
: Instagram : https://www.instagram.com/abimmalaysia/
Baris 231 ⟶ 236:
 
==Laman web==
* [http://www.abim.org.my/ Laman rasmiRasmi ABIM] {{URL|http
*[https://www.abim.contactin.bio}} Laman Bio ABIM]
 
==Lihat juga==