Indomaret: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Azraai1511 (bincang | sumb.)
Dicipta dengan menterjemah laman "Indomaret"
 
(Tiada perbezaan)

Semakan semasa pada 01:20, 14 Januari 2022

PT Indomarco Prismatama atau Indomaret (singkatan dari Indonesia Market Retail )  merupakan rangkaian kedai serbaneka runcit berasal dari Indonesia, dengan lebih 18,000 buah kedai [1] di seluruh Indonesia. Ia merupakan rangkaian pertama dan terbesar kedai jenis ini di Indonesia. Indomaret merupakan anak syarikat Kumpulan Salim yang beribu pejabat di Jakarta .

Indomaret merupakan rangkaian pasaraya mini yang menyediakan keperluan harian. Ia mempunyai keluasan stor kira-kira 200m2 . Kedai Indomaret rasmi pertama dibuka di Ancol, Jakarta Utara pada November 1988. Menjelang 2014, Indomaret mempunyai 10,600 buah cawangan. 60% daripada jumlah cawangan adalah cawangan milik sendiri dan francais manakala baki 40% adalah milik syarikat, bertaburan di bandar-bandar di Jabodetabek, Sumatera (kecuali Sumatera Barat, di mana permit diharamkan untuk perlindungan peniaga kecil), Jawa, Madura, Bali, Lombok, Kalimantan, dan Sulawesi . Di Jakarta, terdapat kira-kira 488 buah cawangan.

Kedai-kedai indomaret mudah ditemui di kawasan perumahan, bangunan pejabat, dan kemudahan awam kerana lokasi penempatan kedai berlandaskan moto "sederhana dan jimat" (bahasa Indonesia: mudah dan hemat ). Indomaret menjual lebih 5,000 jenis produk makanan dan bukan makanan.

Rujukan sunting

  1. ^ "Indomaret Official - Gerai Indomaret". Gerai Indomaret. Diarkibkan daripada yang asal pada November 19, 2015. Dicapai pada November 19, 2015.