HMS Pluto: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
k menambah Kategori:Kapal (HotCat)
→‎top: Memperbaiki ejaan, Memperbaiki tatabahasa
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Suntingan aplikasi Android
 
Baris 1:
Kapal '''HMS Pluto''' menempa sejarah Tanah Melayu kerana menjadi lokasisebutan di mana [[Perjanjian Pangkor]] ditandatanganditandatangani antara Kesultanan Perak dan pihak Inggeris pada [[20 Januari]] [[1874]].
 
Kapal Pluto pada asalnya ialah sebuah kapal perang keciljenis (''gunboatGun Vessel'') kepunyaan [[Tentera Laut DiRaja British]] (British) yang dibina dalam tahun 1835 (mengikut...) . Kapal ini ialah sebuah kapal ''paddle steamer'' (kapal wap yang mempunyai gerakan pengayuh dikiri kanan) yang dilengkapkandilengkapi dengan meriam dan dikelaskan sebagai ''Gun vesselGunboat'' oleh [[Tentera Laut DiRaja British]]. HMS Pluto dilancarkan pada [[28 April]] [[1831]]. Kapal ini mempunyai awak kapal (hull) (haluan) diperbuat daripada kayu dan menggunakan sistem tujahangerakan “paddle” (pengayuh berputar) (paddle steamer). HMS Pluto mempunyai berat penuh 365 ton.
 
Semasa [[Perang Candu Pertama]] 1838-1842, kapalHMS Pluto bersama-samaterlibat bertempurdalam denganpertempuran pihakke atas Qing China. [http://www.pdavis.nl/China.htm] Dalam bulan [[April]] [[1847]], kapalHMS Pluto bersama-sama HMS ESPIEGLEEspiegle telah menawan kota pertahanan di Sungai diwilayah Guandong [[Canton]] yang enggan membenarkan kapal melalui pelabuhan itu.
 
Dalam tahun [[1860]], kapalHMS Pluto menawan sebuah kapal pembawa hamba abdi bernama '''''Orion''''' di pantai benuapesisiran [[Afrika]] dan menarik kapal tersebut ke Pulau St. Helena, di mana 808 orang hamba abdi yang menjadi tawanan dibebaskan.
 
Dalam tahun [[1861]], kapal ini diserahkan kepada [[SyarikatKompeni IndiaHindia Timur Inggeris]] dan dihantar bertugas di Malayapesisiran pantai Tanah Melayu untuk membuat rondaan anti pelanunan dan untuk menguatkuasakan [[diplomasi kapal perang]] (gunboat diplomacy) yang diamalkan oleh kerajaan [[Negeri-Negeri Selat]] untuk memaksa negeri-negeri Melayu mengikut kehendak mereka.
 
KapalHMS Pluto dengan muatan kosong 150 ton mempunyai 9 laras meriam dan digunakan sebagai kapal meriambersenjata peronda polis di perairan [[Selat Melaka]] di antara [[Pulau Pinang]] dan [[Singapura]]. Kapal Pluto ditugaskan meronda dan menumpaskan kegiatan pelanunan di [[Selat Melaka]] dan membantu kapal-kapal [[SyarikatKyarikat IndiaHndia Timur Inggeris]] dan sekiranya perlu, untuk menunda kapal-kapal tersebut ke [[Pulau Pinang]] ataupun [[Singapura]].
 
[[Kategori:Kapal]]