Berita Harian: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Didie (bincang | sumb.)
Didie (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 11:
website = [http://www.bharian.com.my/ http://www.bharian.com.my/] |
}}
'''Berita Harian''' merupakan sebuah akhbar [[Bahasa Melayu|berbahasa Melayu]] di [[Malaysia]]. Ia diasaskan pada [[1 Julai]] [[1957]].
 
'''Berita Harian''' merupakan([[bahasa Inggeris|Inggeris]]: ''Daily News'') ialah sebuah akhbar utama [[Bahasa Melayu|berbahasa Melayu]] di [[Malaysia]]. Ia diasaskan pada [[1 Julai]] [[1957]], tahun yang sama [[Malaysia]] mencapai kemerdekaan. Bagi surat khabar keluaran hari Ahad diberi nama Berita Minggu.
Akhbar ini diterbitkan dalam lima edisi. Edisi harian didatangkan dalam 3 bahagian utama; iaitu Bahagian Utama, Bahagian Nasional dan Bahagian Tema. Bahagian Nasional dibahagikan kepada edisi Utara, Tengah, Selatan, Timur dan Sabah Sarawak. Berita Harian juga memuatkan akhbar tabloid Joran, eksklusif untuk aktiviti memancing yang diterbitkan setiap Jumaat.
 
Akhbar ini menyasarkan kepada semua peringkat lapisan masyarakat; suri rumah, golongan kelas pertengahan dan ahli perniagaan. Berita Harian diedar sehingga 300,000 setiap hari dan dibaca oleh seramai 1.403 juta pembaca yang berada dalam lingkungan umur 15 tahun ke atas.
 
Audit Bureau of Circulation (ABC) dari 1 Julai 2004 hingga 30 Jun 2005 yang mempunyai 231,163 edaran. Sementara surat khabar lain, Berita Minggu mencapai 358,054 edaran.
 
'''Berita Harian''' juga merupakan nama kepada akhbar tidak berkaitan [[bahasa Melayu]] di [[Singapura]]. Ia dijual pada harga S$0.50. Edisi Singapura bagi Berita Harian diubahsuai melalui format dan halaman kulit.
 
== Pautan luar ==
*''[http://www.bharian.com.my/ Berita Harian (Malaysia)]''
*''[http://cyberita.asia1.com.sg Berita Harian (Singapura)]''
 
 
{{Akhbar Malaysia}}