1770-an: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SieBot (bincang | sumb.)
k bot Menambah: be:1770-я
Tiada ringkasan suntingan
Baris 17:
 
[[Dekad]] '''1770-an''' merupakan tahun-tahun dari [[1770]] hingga [[1779]].
<br clear=all><br>
 
==Peristiwa dan arah aliran==
''Untuk membaca lebih banyak peristiwa, sila lihat [[abad ke-18]]''
 
* [[Perisytiharan Kemerdekaan Amerika Syarikat]] diratifikasi oleh [[Kongres Benua]] ([[4 Julai]] [[1776]]). Dokumen itu didraf oleh sebuah jawatankuasa yang terdiri daripada [[John Adams]] dari [[Massachusetts]], [[Benjamin Franklin]] dari [[Pennsylvania]], [[Thomas Jefferson]] dari [[Virginia]], [[Robert R. Livingston]] dari [[New York]], dan [[Roger Sherman]] dari [[Connecticut]].
* [[Abol Fath Khan]] naik takhta [[Persia]] sebagai Shah kedua [[Dinasti Zand]] pada tahun [[1779]].
* '''[[Rifel Ferguson]]''', rekaan [[Patrick Ferguson]], [[Kerajaan Great Britain|mejar British]], mungkin merupakan [[rifel]] [[Senjata pemuatan songsang|pemuatan songsang]] yang pertama yang diterima dan digunakan oleh mana-mana tentera. Ia digunakan oleh pihak British buat satu tempoh dalam [[Perang Revolusi Amerika]], akan tetapi kuasa tembaknya yang unggul tidak dihargai kerana berada di luar paradigma barisan askar bersenjata yang berdiri bersemuka.
* Tentera [[Syarikat Hindia Timur Inggeris]] mengalami kekalahan yang teruk semasa menghadapi tentera [[Maratha]] dalam Pertempuran Wadgaon pada bulan Januari 1779. Kekalahan ini merupakan kekalahan tentera Syarikat yang pertama sejak Plassey.
 
[[Kategori: 1770-an| ]]