Timor: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Cassiopeta7 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
 
Cassiopeta7 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
Timor adalah sebuah pulau di Indonesia, terbahagi antara negara merdeka Timor Timur atau [[Timor Leste]] dan Timor Barat,iaitu termasuk dalam sebahagian dari Provinsi [[Nusa Tenggara Timur]] di Indonesia. Luas Pulau Timor sekitar 30,777 km². Nama pulau ini diambil dari kata timur, Bahasa Melayu untuk "timur"; dinamakan demikian karena ia terletak di hujung timur rantai kepulauan.
 
Pada bahagian selatan dan tenggara Timor terletak negara [[Australia]]. Pada sebelah utara-barat laut adalah pulau [[Sulawesi]] dan pada arah barat ialah pulau [[Sumba]]. Pada sebelah barat-barat laut Timor adalah kepulauan [[Flores]] dan [[Alor]], dan pada sebelah utara-timur terletak Kepulauan Barat Daya, termasuk Wetar.
 
Timor, bersama dengan Kepulauan Sunda Kecil pada barat laut dan kepulauan kecil lainnya pada timur laut, ditutup oleh hutan kering tropika. Banyak pohon yang gugur daunnya pada musim kemarau.
 
Menurut mitos lokalrakyat tempatan, pulau Timor dulunya adalah seekor buaya raksasa.
 
Pulau Timor telah dibahagi menjadi dua bahagian selama berabad-abad: Timor Barat, yang dikenali sebagai Timor [[Belanda]] dari tahun 1800-an hingga 1949 ketika ia menjadi Timor Indonesia, sebuah bahagian dari negara Indonesia yang terbentuk dari bekas Hindia Belanda; dan Timor Timur yang dikenal sebagai Timor Portugis dari tahun 1596 hingga 1975. Wilayah Timor Timur juga mencakupi kawasan yang dinamakan Enclave Oecussi-Ambeno di Timo Barat. Belanda dan [[Portugis]] tidak menyelesaikan masalah perbatasan ini dengan formal hingga 1912.
 
Timor Timur ('Tim-Tim') menjadi sebahagian dari Indonesia tahun 1976 sebagai provinsi ke-27 setelah Gabenor Janderal Timor Portugis terakhir Mario Lemos Pires melarikan diri dari Dili setelah tidak mampu mengawal keadaan yang masa itu berlakunya perang saudara.
 
[[Amerika Syarikat]] dan [[Australia]] "merestui" tindakan Indonesia kerana takut Timor Timur menjadi kubu komunisme terutama karena kekuatan utama di perang saudara Timor Timur.Namun [[PBB]] tidak menyetujui tindakan Indonesia. Setelah referendum yang diadakan tahun 1999, di bawah perjanjian yang ditaja oleh PBB antara Indonesia dan Portugis, majoriti penduduk Timor-Timur tidak setuju dengan autonomi yang ditawarkan Indonesia. Timor-Timur meraih kemerdekaannya tahun 2002 dengan sokongan luar biasa dari PBB.