Wikipedia:Kategori: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
tambah isi rencana
PM Poon (bincang | sumb.)
tambah isi
Baris 1:
Rencana ini merupakan pengenalan pantas kepadauntuk kategori-kategori.
 
* Untuk maklumat lanjutan, sila lihat [[Bantuan:Kategori|Bantuan Kategori]].
Baris 7:
 
== Kepada pembaca baru ==
'''Kategori''' merupakan halaman senarai bagiuntuk mengelaskan topik-topik; umpamanya, [[:kategori:sains]] bermaksud untuk mengandungi topik-topik seperti [[biologi]] dan [[geografi]]. Sekiranya anda masih baru di Wikipedia dan andainya, anda memilihkan [[:kategori:sains]], anda mungkin akan terperanjat melihat dua senarai:
# Subkategori bagi [[:kategori:sains]], seperti [[:kategori:astronomi]]; dan
# Rencana-rencana seperti rencana Wikipedia mengenai [[astronomi]].
 
* Senarai pertama mengandungi [[Wikipedia:Pengelasan|kategori-kategori]] yang lebih khusus dan mengandungi rencana-rencana terperinci yang tidak terdapat di kategori peringkat tinggi. Umpamanya, [[:kategori:astronomi]] mengandungi rencana-rencana [[astrofizik]] dan [[bintang-bintang perduaan]]. Sering kali terdapatjuga terdapatnya banyak peringkat kategori dan subkategori.
* Sekiranya anda minat akan rencana am, sila lihat senarai kedua (#2 di atas) untuk tajuk-tajuk rencana. Jika anda tidak dapat menemui rencana yang diminitaidiminati, sering kalinya ia berada di dalam '''''subkategori'''''.
 
Semasa anda membaca sebuah rencana dan hendak menjelajah kategori amnya, sila lihat petak "Kategori" di bawah rencana itu yang menyenaraikan semua kategori yang mempunyai kaitan dengan rencana tersebut.
 
Pautan-pautan '''Kategori:''' juga didapati di halaman-halaman kategori bagi membolehkan anda melayari senarai-senarai untuk mencari maklumat-maklumat yang anda kehendakidikehendaki.
 
==Cara memasukkan pautan kategori dan pautan subkategori ke dalam halaman rencana==
Bahagian-bahagian kecil berikutanyang berikut menunjukkan penggunaan pautan-pautan kategori melalui contoh [[:kategori:fizik|kategori fizik]]. sebagai contoh.
 
===Bagaimana melayari senarai-senarai kategori===
Bagi melayari senarai-senarai kategori, anda boleh menggunakan pautan-pautan Kategori TOC yang ada pada halamhalaman [[:kategori:fizik]]. Cuma klik pada huruf yang sama dengan huruf pertama rencana atau subkategori yang dikehendaki. Sebagai alternatif, anda juga boleh klik pada pautan-pautan "selepas 200" ataupun "sebelum 200" pada halaman kategori.
 
=== Cara memasukkan kategori-kategori ke dalam rencana-recana fizik ===
Anda boleh memasukkan kategori-kategori yang berkaitan ke dalam rencana anda supaya mengisikan senarai-senarai subkategori. Untuk membuat demikian, masukkan teks seperti berikut di bahagian bawah rencana Fizikanda (sila lihat bahagian di bawah untuk subkategori Fizik},: masukkan teks:
<br>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;<nowiki>[[Kategori:Masukkan subkategori fizik di sini.]]</nowiki> <br>
 
Baris 35:
 
===Bagaimana membubuh subkategori-subkategori fizik pada kategori ===
Untuk memasukkan subkategori kepada [[:kategori:fizik|kategori fizik]], sila lihat dahulu laman subkategori fizik melalui pautan dari mana-mana sebuahsatu rencana fizik dalam subkategori. Semasa melihat laman subkategori fizik, klik pada “sunting”,"sunting" dan memasukkan teks:
<br>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;<nowiki>[[Category:Physics]]</nowiki><br> pada bahagian bawah laman subkategori fizik sebelum, iaitu di atas pautan interwiki.
pada bahagian bawah laman subkategori fizik, di atas pautan interwiki.
 
(Perisian kategori kini memperuntukkan 200 pautan bagi setiap laman kategori, tidaktanpa mengira subkategori ataupun pautan rencana.)
 
=== Bagaimana memastikan subkategori fizik menyusun dengan betul dalam kategori fizik===
 
'''Contoh''': Anda memerlukan laman subkategori ''Kategori: Organisasi Fizik'' disenaraikan dalam laman kategori ''Kategori: Fizik''. Anda kena memasukkan tag <nowiki>[[Kategori:Fizik]]</nowiki>. BUT ''Physics organizations'' shows up under "P" for Physics instead of "O" for Organizations.
 
Instead, add the tag <nowiki>[[Category:Physics|Organizations]]</nowiki>. NOW ''Physics organizations'' shows up under "O".
 
===Bagaimana mengaitkan dengan kategori===
Tanda titik bertindih ("''':'''") sebelum "tag kategori", (umpamanya:, <nowiki>[[:Kategori:NamaKategori]]</nowiki>) akan membolehkan anda memasukkan pautan yang mengaitkanmengaitkannya dengan lamanhalaman kategori tanpa memasukkan rencana tersebut ke dalam kategori tersebutitu.
 
Sebagai kebiasaan, tag-tag kategori diletakkandibubuh sebelum pautan interwiki yang biasanya merupakan tag-tag terakhir bagi setiap rencana.
 
[[Kategori:Pengelasan Wikipedia|Bagaimana menggunakan ciri Kategori.]]
 
==Berkenaan dengan senarai dan kategori==
Wikipedia mengandungi beberapa [[Wikipedia:Senarai|senarai]], akan tetapi amat susahnyapayahnya untuk mengemaskinikan senarai-senarai ini, dan memeliharakan kaitan-kaitan di antara butir-butir senarai dan rencana-rencana mengenaiyang berkenaan dengan butir-butir itu. Tambahan pula, aspek-aspek ensiklopedia seperti peninjauan, senarai-senarai pantau, dan “Pertukaran"pertukaran terkini”terkini" boleh juga diperbaiki melalui pengaitan rencana dengan kategori.
 
Sebuah sistem kategori telahtelahpun dibina untuk perisian [[Wikipedia:MediaWiki|MediaWiki]] yang boleh menghasilkan sebahagian daripada senarai-senarai secara automatik dan membuat pengelasan tersebut secara automatik . Senarai kategori-kategori boleh didapati di [[Istimewa:Kategori]] walaupun [[Kategori:Asasi]] ataupun [[Wikipedia:Tinjau]] mungkin lebih sesuai untuk peninjauan.
 
==Sistem alternatif==
Sistem-sistem alternatif merangkumitermasuk [[Wikipedia:Siri rencana]], [[Wikipedia:Siri wajib]], dan [[Wikipedia:Topik]]. Sila lihat [[Wikipedia:Kategori, senarai dan petak siri]].
 
Bagi perbincangan tentang bagaimana menggunakan kategori dan menentukan mana-mana satu kategori yang perlu wujud, sila lihat [[Wikipedia:Pengelasan]].
 
==Lihat juga==
 
*[[Wikipedia:Tinjau]]: Laman navigasi yang mengandungi pautan ke kategori-kategori peringkat tinggi.
*[[Istimewa:Kategori]]: Senarai berabjad berkenaan dengan semua kategori serta subkategori ataupun rencana terkategori.
*[[Bantuan:Kategori]]
*[[m:Pengelasan]].
*[[Wikipedia:Senarai]]: Boleh mempunyaimemberi struktur yang lebih baik serta maklumat yang lebih maklumatbanyak dalam satu halaman bila dibandingkan dengan kategori.
*[[Wikipedia:Templat navigasi]]: Biasanya terdiri daripada satu senarai yang kecil untuk kegunaan pelbagai rencana yang berkaitan, tanpa keburukan yang biasa disebabkan oleh duplikasi; umpamanya, sebuah rencana berkenaan dengan daerah dan rencana-rencana berkenaan dengan bandar-bandar di daerah itu boleh mempunyai senarai bandar-bandar yang sama. Berbeza daripada kategori, ia juga boleh menunjukkan bandar-bandar yang mana rencana belum dikarang dan menyempurnakan pautan untuk berbuat demikian. Oleh sebab itu, kumpulan-kumpulan rencana boleh dicipta melalui atas-bawah.
 
*[[Wikipedia:Apa yang mengaitkan dengan sini]]: sebagai contoh, sekiranya sebuah rencana mengenai daerah tidak menyenaraikan bandar-bandar di dalamnya, pautan ini boleh membantu mencari rencana-rencana yang telah dikarang kerana rencana-rencana itu mungkin mengandungi pautan yang mengaitkannya kepada rencana daerah.
 
*[[Wikipedia:Templat navigasi]]:
 
, often a small list for use in several related articles, without the usual disadvantages of duplication; e.g. a county article as well as articles on towns in that county can have the same list of towns; unlike a category, it can also show towns for which there is not yet an article, with a link to conveniently create one; groups of articles can thus be created [[top-down]].
 
*[[Wikipedia:What links here]] - if e.g. a county article does not list the towns in it, this link can help find existing town articles because they are likely to have a link to the county article.
 
[[Kategori:Ciri-ciri Wikipedia]]