Batu Ferringhi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
VolkovBot (bincang | sumb.)
k bot Menambah: sv:Batu Ferringhi
Didie (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Image:P1010185.JPG|thumb|Beach at Batu Ferringhi]]
'''Batu Ferringhi''' ([[Bahasa Inggeris]]: ''Foreigner’s Rock'') adalah sebuah kawasan peranginan yang terkenal dengan hotel besar, kedai pelancongan, tempat peranginan, restoran dan pejabat penyewaan kereta dan motosikal. Ia terletak tidak jauh dari pusat bandar [[Georgetown]].
 
Batu Feringgi terletak disepanjangdi sepanjang jalan persisiranpesisiran barat laut bandar Georgetown dan dipenuhi dengan resort bertaraf antarabangsa, merupakan pantai paling popular di Pulau Pinang.
 
Pelawat boleh berjemur mentari atau berehat di pantai sambil menikmati pelbagai aktiviti laut seperti lucur angin dan berkayak. Bagi mereka yang gemar sukan lasak, mereka boleh mencuba luncur payung terjun (''parasailing '') bagi menikmati pemandangan pantai dari udara.
 
Ketika matahari terbenam, Batu Feringgi suasana bertambah meriah dengan suasana seperti pesta dengan baazar terbuka yang menjual pelbagai hiasan menarik dan cendera hati untuk di bawa. Terdapat juga artis tempatan mempamerkan kesenian membuat dan mengecop batik. Dikenali sebagai Jalan Feringgi, bazaar ini menawarkan pelbagai barangan untuk dibawa balik.
 
Pantai Batu Ferringhi juga telah dilanda ombak besar [[tsunami]] sewaktu berlakunya tragedi [[Gempa bumi 26 Disember 2004]].
 
==Pautan luar==
* {{wikitravel}}
* http://www.trekearth.com/gallery/Asia/Malaysia/photo610519.htm
* [http://www.abcmalaysia.com/maps/penang_map1a.htm Peta Batu Feringgi.]
 
{{Pulau Pinang}}
 
[[Kategori:Pulau Pinang]]
[[Kategori:Bandar di Pulau Pinang]]
 
[[en:Batu Ferringhi]]