Orang Thai: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
terjemah
Aurora (bincang | sumb.)
terjemah
Baris 61:
'''Orang Thai''' (atau '''Tai''') adalah etnik utama di [[Thailand]] dan merupakan sebahagian dari [[orang Tai|orang etnolinguistik Tai]] yang didapati di Thailand dan beberapa negara di [[Asia Tenggara]] serta di selatan [[China]]. Mereka juga dikenali sebagai ''Thailander''. Bahasa mereka adalah [[bahasa Thai]], bahasa rasmi Thailand, yang diklasifikasikan sebagai sebahagian dari [[bahasa Tai-Kadai|keluarga bahasa Tai-Kadai]]. Majoriti mereka ialah pengamal agama [[Theravada|Buddhisme Theravada]].
 
== Sejarah ==
Sejarah awal orang Thai, adalah sebagai satu bangsa dari Selatanselatan China dipanggil NAN-JOA ([[http://en.wikipedia.org/wiki/NanchaoNanzhao]] atau [[http://en.wikipedia.org/wiki/Nanman]]), dari rekod Cina dalam abad kekeenam enamSM. Orang Thai awal ini adalah dari [[Yunnan]] dan bertebaran ke beberapa daerah di Thailand, Kemboja, Vietnam dan Laos. Orang-orang Thai tiba dalam beberapa gelombang dan membentukmenggantikan penduduk [[http://en.wikipedia.org/wiki/Monorang peopleMon|Mon]] anddan [[http://en.wikipedia.org/wiki/Khmerorang peopleKhmer|Khmer]] populasisebagai merekapenduduk sebagai penempatanutama di negaradaerah Thailand semasa pemerintahanzaman [[http://en.wikipedia.org/wiki/Dinasti Song Dynasty|Sung]] zaman China secara anggaransekitar 960 Tahun MasehiMasihi. Berkaitan dengan [[http://en.wikipedia.org/wiki/Orang Lao people]] Berpisahyang berkait berpisah dari orang Tai-Kadai awal dan bergerak ke Asia Tenggara, utamanyaterutamanya [[Laos]], manakala suku Thai yang lain , bangsa [[Shan]], bergerak ke [[Myanmar]].
 
Penubuhan Kerajaan Sukhothai [[http://en.wikipedia.org/wiki/kerajaan Sukhothai kingdom]] pada tahun 1238 adalah kemuncak kejayaan pertama bangsa Thai pada tahun 1238. Sebelum dimusnahkan oleh [[kerajaan AyatthuyaAyutthaya]] yang mendapat sokongan dari MonggolMongol India dan MonggolMongol di China atau Manchuria. Kemudian dikembalikan kepada Thai oleh usaha yang dilakukan oleh Dinasti[[dinasti Chakri]] 1768.
Sejarah awal Thai, adalah bangsa dari Selatan China dipanggil NAN-JOA ([[http://en.wikipedia.org/wiki/Nanchao]] atau[[http://en.wikipedia.org/wiki/Nanman]]), dari rekod Cina dalam abad ke enam. Thai awal adalah dari [[Yunnan]] dan bertebaran ke beberapa daerah Thailand, Kemboja, Vietnam dan Laos. Orang-orang Thai tiba dalam beberapa gelombang dan membentuk [[http://en.wikipedia.org/wiki/Mon people|Mon]] and [[http://en.wikipedia.org/wiki/Khmer people|Khmer]] populasi mereka sebagai penempatan di negara Thailand semasa pemerintahan [[http://en.wikipedia.org/wiki/Song Dynasty|Sung]] zaman China secara anggaran 960 Tahun Masehi. Berkaitan dengan [[http://en.wikipedia.org/wiki/Lao people]] Berpisah dari orang Tai-Kadai awal dan bergerak ke Asia Tenggara, utamanya [[Laos]], manakala suku Thai yang lain , bangsa [[Shan]], bergerak ke [[Myanmar]].
 
== Geografi dan demografi ==
Penubuhan Kerajaan Sukhothai [[http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhothai kingdom]] adalah kemuncak kejayaan pertama bangsa Thai pada tahun 1238. Sebelum dimusnahkan oleh [[kerajaan Ayatthuya]] yang mendapat sokongan dari Monggol India dan Monggol di China atau Manchuria. Kemudian dikembalikan kepada Thai oleh usaha yang dilakukan oleh Dinasti Chakri 1768.
Adalah majoritiMajoriti bangsa MajoritiThai mendiami Thailand dan Laos,. Walaupun begitu Bangsabangsa Thai boleh juga ditemui di negara lain di [[Southeast Asia Tenggara]]. Hampir 50 millionjuta mendiami di Thailand <ref>[https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/th.html#People Thailand], lebihThe World Factbook</ref>, manakala ribuan lagi di [[Taiwan]], [[SingaporeSingapura]], [[Malaysia]], [[CambodiaKemboja]], [[Myanmar]], [[Laos]], [[UnitedAmiriah Arab EmiratesBersatu]], [[United Kingdom]], [[Australia]], dan di [[UnitedAmerika StatesSyarikat]].
 
==Geography and demographics==
 
Adalah majoriti bangsa Majoriti mendiami Thailand dan Laos, Walaupun begitu Bangsa Thai boleh ditemui di [[Southeast Asia]]. Hampir 50 million mendiami di Thailand [https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/th.html#People], lebih ribuan di [[Taiwan]], [[Singapore]], [[Malaysia]], [[Cambodia]], [[Myanmar]], [[Laos]], [[United Arab Emirates]], [[United Kingdom]], [[Australia]], dan di [[United States]].
 
== Budaya dan Masarakat ==