Padang Besar (Perlis): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Didie (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Didie (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[['''Padang Besar]]''' merupakan sebuah bandar sempadan yang terletak di negeri [[Perlis]], berhampiran[[Malaysia]]. denganIa terletak di sempadan [[Wilayah negaraSongkhla]], [[Thailand]].Ia, terletak35 dikilometer dalammenghala parlimenke timur laut [[Kangar]]. Padang Besar yangbertentangan merangkumidengan limasebuah Dewanbandar Undangandi NegeriThailand (DUN)juga iaitudikenali sebagai [[TitiPadang Tinggi]],Besar [[Beseri]],[[Chuping(Songkhla)|Padang Besar]], [[Matayang Ayer]]mana danbagi penduduk tempatan ia sering merujuk kepada bandar ini sebagai "Pekan Siam". [[Santan]]
 
Bandar ini menjadi destinasi popular bagi rakyat Malaysia kerana terdapat pasar terbuka yang bebas beroperasi antara dua negara.
'''Kedudukan'''
Latitud 6.6667 Longtitud : 100.3167
DMS : Lat 6'40"0N Long 100'19"0E
Ketinggian dari paras laut : 252 Kaki atau 76 Meter
 
== Prasarana ==
 
Merupakan salah sebuah bandar kecil terletak paling utara di Semenanjung [[Malaysia]]. Mempunyai kemudahan yang sama tanding dengan bandar kecil di negeri-negeri lain terutamanya Kuala Perlis.
Antaranya terdapat pelabuhan darat(keretapi) berdekatan dengan Stesyen Keretapi Padang Besar untuk Malaysia/Thailand.
 
Tedapat Komplek bebas cukai Majlis Perbandaran Kangar untuk peniaga kecil untuk memasarkan produk tempatan dan produk dari umat islam dari negara Thailand. Produk makanan yang cukup istimewa di sini ialah kacang gajus yang banyak dihasilkan dari daerah Satun (setui) dan Songkla (Senggora). Biskut Bepang iaitu bertih beras bersama manisan dan buah keranji cukup terkenal disini.
 
Kain cadar toto atau narita antara barang yang laris dijual. Komplek Bebas Cukai Sriwani juga terdapat di sempadan Malaysia/Thailand yang menjual berbagai jenis barangan peralatan dapur, elektronik dan elektronik, rokok dan cerut dan perhiasan rumah.
 
Perkhidmatan bas dan teksi juga terdapat disini untuk meneruskan perjalanan ke Bandar Kangar dan lain-lain tempat sekitarnya.
Untuk meneruskan perjalanan ke Thailand juga disediakan dimana jarak 1.5 km terdapat pekan besar yang dikenali sebagai pekan siam yang mana ada perkhidmatan bas dan teksi untuk ke Sadao dan Hatyai.
 
Pada hari Ahad penduduk bebas ke Thailand atau Malaysia tanpa perlu untuk berurusan dengan Jabatan Imigresen Malaysia jika sekadar untuk ke pekan siam.
 
{{Perlis}}
{{Northern Corridor Economic Region}}
 
[[Kategori:Tempat di Perlis]]
 
[[id:Padang Besar]]
[[en:Padang Besar]]
[[fa:پادانگ بسار]]
[[id:Padang Besar]]