Hubungan luar negeri Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
{{politikPolitik Malaysia}}
'''[[Malaysia]]''' merupakan sebuah anggota yang giat dalam pelbagai pertubuhan antarabangsa, termasuk [[Negara-negara Komanwel]], [[Pertubuhan Bangsa-bangsaBangsa Bersatu]], [[Pertubuhan Persidangan Islam]], dan [[Pergerakan Negara-negaraNegara Berkecuali]]. Dewasa ini Malaysia juga giat menyokong kerjasama serantau.
 
==Dasar luar 1957–1969==
Baris 20:
Menteri Luar Malaysia kini ialah Datuk Seri Dr. [[Rais Yatim]].
 
Keengganan Malaysia mengiktiraf [[Israel]] menjadi isu berikutan penyertaan Malaysia dalam angkatan pengamanan PBB berikutan [[Konflikkrisis Lebanon-Israel-Lubnan 2006]].
 
==Penggabungan antarabangsa==
Baris 27:
==Pertikaian==
===Spratly===
Malaysia menegaskan tuntuan kedaulatan terhadap [[Kepulauan Spratly]] bersama [[Republik Rakyat China]], [[Republik China]], [[Filipina]], [[Vietnam]], dan mungkin sekali [[Brunei]]. "Deklarasi Tatalaku Pihak-Pihak Berkaitan Dengan Laut China Selatan" yang dikeluarkan pada tahun [[2002]] meskipun meredakan ketegangan mengenai Kepulauan Spratly, namun bukannya [[tatasusila]] sah yang dikehendaki sesetengah pihak. Malaysia tidak terlibat dalam perjanjian sendi antara syarikat minyak kebangsaan Republik Rakyat China, Filipina dan Vietnam pada [[Mac [[2005]] dalam menjalankan kegiatan [[seismos]] marin di Kepulauan Spratly.
 
===Singapura===
{{mainUtama|Hubungan Malaysia-Singapura}}
[[Singapura]] menjadi sebahagian Malaysia selama dua tahun (1963-65), sebelum akhirnya digesa Tunku untuk berpisah berikutan ketegangan antara kaum daripada kempen pilihan raya pada tahun 1964. Kini, masih wujudnya pertikaian antara Malaysia dan Singapura, termasuk mengenai harga penyaluran air mentah yang belum dirawat ke Singapura, tebus guna tanah Singapura yang menjejaskan persekitaran environmental di perairan Malaysia, jambatan baru untuk menggantikan [[Tambak Johor]] yang enggan dibiayai Singapura, sempadan maritim, pemajuan semula tanah-tanah KTM di Singapura, dan tuntutan [[Pulau Batu Putih]]. Bagaimanapun, kedua-dua pihak bersetuju agar pertikaian Pulau Batu Putih dihadapkan ke timbang tara [[Mahkamah Keadilan Antarabangsa|ICJ]].
 
===Ligitan, Sipadan and Ambalat===
Keputusan ICJ mengenai tuntutan terhadap pulau-pulau [[pulau Ligitan]] dan [[Sipadan]], yang dituntut Indonesia dan Filipina, memihak kepada Malaysia tetapi sempadan maritimnya di [[LautanLaut Sulawesi]] yang kaya dengan hidrokarbon masih dalam pertikaian, lalu menimbulkan konfrontasi pada Mac 2005 mengenai konsesi kepada blok minyak [[Ambalat]].
 
===Pattani===
Baris 40:
 
===Sabah===
{{mainUtama|Pertikaian Sabah}}
Filipin masih memendam tuntutannya terhadap Sabah.
 
Baris 46:
Sempadan darat Malaysia dengan Brunei sekitar Limbang juga dipertikai. Pada tahun [[2003]], Brunei dan Malaysia menamatkan penerokaan gas dan minyak di kawasan pesisiran dan dasar laut yang dipertikai kedua-dua pihak. Rundingan juga menemui jalan buntu lalu mendorong kemungkinan penghukuman antarabangsa.
 
== Lihat juga ==
* [[Misi diplomatik Malaysia]]
* [[Hubungan Malaysia-Filipina]]
* [[Hubungan Malaysia-Indonesia]]
* [[Hubungan Malaysia-Singapura]]
 
== Pautan luar ==
* [http://www.kln.gov.my/ Kementerian Hal Ehwal Luar Negeri Malaysia]
* Schofield, Clive and Storey, Ian (2005). [http://www.asiaquarterly.com/content/view/29/43/ "Energy Security and Southeast Asia: The Impact on Maritime Boundary and Territorial Disputes"]. ''Harvard Asia Quarterly'' '''9''' (1) 36-46.
Baris 57 ⟶ 59:
 
[[Kategori:Hubungan luar negeri Malaysia| ]]
[[kategori:Politik Malaysia]]
[[Kategori:Hubungan luar mengikut negara|Malaysia]]
[[kategori:Politik Malaysia]]
 
[[en:Foreign relations of Malaysia]]