Spencer Perceval: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 50:
 
===Tahun-tahun akhir dan pembunuhan===
[[Image:Assassination of Spencer Perceval.jpg|thumb|right|300px|Lukisan yang menggambarkan pembunuhan Perceval. Perceval terbaring di atas tanah manakala pembunuhnya, John Bellingham, sedang menyerahkan diri kepada pegawai-para pegawai (jauh kanan).]]
 
''The Orders in Council'' (Majlis Golongan) untuk menentang perdagangan yang dimulakan oleh Perceval pada tahun [[1807]] menjadi tidak popular padamenjelang musim sejuk [[1811]], dengan rusuhan-rusuhan [[Luddite]] tercetus. Perceval terpaksa memulakanmengadakan siasatanpenyiasatan yang didesak oleh Dewan Rakyat.
 
Pada [[11 Mei]] [[1812]], dalam perjalanannya untuk menyertai siasatan tersebut, Perceval ditembak pada jantungnya di lobi Dewan RakyaRakyat oleh [[John Bellingham]], seorang yang tidak waras fikirannya. Bellingham menyalahkan cadangan Perceval yang sambil lewa atas ketakstabilan keadaan kewangannya. Perceval meninggal dunia dengan hampir serta merta selepas berkata, "Aku dibunuh," dan Bellingham menyerahkan diri kepada pegawai-para pegawai. Bellinghan didapati bersalah dan [[Hukuman gantung|dihukum gantung]] seminggu kemudian.<ref>[http://www.bbc.co.uk/history/british/pm_and_pol_tl.shtml Prime Ministers and Politics Timeline], ''BBC History''</ref>. Adalah seringnya disalah anggap bahawa kematian di [[Istana Westminster]] adalah [[Larangan kematian#Di United Kingdom|haram]] tetapi sebenarnya, hanya kematian di Dewan Pertuanan adalah haramdiharamkan, sebagaimana diasaskan oleh kes ini.
 
Mayat Perceval dikekalkan di [[10 Downing Street]] selama lima hari sebelum pengebumiannyadikebumikan di Gereja St Luke yang terletak di [[Charlton, Greenwich|Charlton]], [[London]] tenggara.
 
==Rujukan==