Spencer Perceval: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 29:
Perceval menyertai Sekolah [[Harrow School|Harrow]] serta [[Trinity College, Cambridge|Trinity College]] dan di [[University of Cambridge|Cambridge]], beliau tertarik kepada gerakan [[Gereja England]] evangelis. Pada akhir hayatnya, Perceval menjadi pakar ramalan [[Bible]] dan menulis risalah tentang ramalan yang ditemuinya. Perceval menjadi [[barrister]] dalam perlitaran Midland, tetapi tidak mendapat cukup kerja sehingga selepas dibantu oleh hubungan keluarganya. Melalui keluarga ibunya, beliau dilantik sebagai Timbalan Perakam di [[Northampton]] dan selepas menjadi Pesuruhjaya [[Kemuflisan|Muflis]], beliau diberi [[gaji buta]] yang sah sebanyak £119 setahun. Perceval berkhidmat untuk Takhta Kerajaan dalam pendakwaan [[Thomas Paine]] (1792) serta [[John Horne Tooke]] (1794), dan menulis risalah untuk menyokong pendakwaan [[Warren Hastings]].
 
Abang (atau adik) Perceval, Lord Arden, berkhidmat dalam kerajaan [[William Pitt si Lebih Muda]] dan menyebabkan Perceval mendapat perhatian. Beliau dicalonkan untuk jawatan Ketua Setiausaha kepada Lord Lieutenant untuk [[Ireland]] pada tahun [[1795]] tetapi menolak gagasan kerjaya politik. Bagaimanapun, beliauPerceval menerima pencalonan sebagai ahli parlimen untuk [[Northampton (kawasan pilihan raya Parlimen UK)|Northampton]] pada tahun [[1796]], apabila pewaris tuan punya tidak melayakkan diri untuk amanah keluarga. Beliau membuat sebilangan ucapan yang membidas [[Charles James Fox]] dan politik revolusi dengan ganas, dengan itu menarik Pitt sehingga mempertimbangkannya sebagai pewaris yang mungkin. Perceval dilantik sebagai Peguam Cara Kelengkapan pada tahun [[1798]].
 
Perceval tidak bersimpati dengan Pittpeletakan terhadapjawatan peletakan jawatannyaPitt, akibat [[Pembebasan Katolik]], selepas kelulusan Akta Kesatuan dengan Ireland. Justera itu, beliau dinaikkan pangkat dalam kerajaan [[Henry Addington, Viscount Pertama Sidmouth|Addington]] untuk menjadi [[Peguam Cara Negara England dan Wales|Peguam Cara]] mulai dari tahun [[1801]], dan kemudiannya [[Peguam Negaral]] mulai dari tahun [[1802]]. Bagaimanapun, Perceval tidak bersetuju dengan dasar am Addington, khususnya dasar luar negerinya dan oleh itu, membatasmengehadkan diri kepada ucapan-ucapan tentang persoalan undang-undang. Apabila beliau mempertahankan kerajaan, beliau hanya memberi komen yang penuh cercaan. Perceval mengekalkan jawatannya apabilaApabila Pitt kembali pada tahun [[1804]], Perceval mengekalkan jawatannya. Walaupun Percevalbeliau memulakan pendakwaan terhadap orang yang radikal, beliauPerceval juga membaharui undang-undang tentang [[pengangkutan hukuman]] ke [[Australia]].
 
Semasa upacara pengebumian Pitt pada bulan Januari [[1806]], Perceval merupakan salah satu pengusung. Beliau menjadi pembangkang apabila kerajaan baru memasukkan Fox, dan memberi banyak ucapan yang berkesan terhadap '[[Ministry of All the Talents]]' (Kementerian Semua Bakat). Beliau menentang bersungguh-sungguh, khususnya terhadap pembebasan Katolik. Apabila Kementerian tersebut jatuh, [[William Henry Cavendish-Bentinck, Duke Ke-3 Portland|Duke dari Portland]] mengasaskan sebuah kerajaan campuran tak stabil yang terdiri daripada ahli [[Tory]] lama, dengan Perceval sebagai [[Canselor Exchequer]] dan [[Ketua Dewan Rakyat]]. Dengan Portland kini tua, tidak sihat dan merupakan boneka, Perceval sebenarnya merupakan Perdana Menteri. Beliau juga biasanya tinggal di [[10 Downing Street]], walaupun beliau membeli Elm Grove, sebuah rumah yang besar dan selesa di [[Ealing]], {{convert|8|mi|km}} di arah barat London. Pada tahun 1808, rumah itu merupakan rumah Biskop di Durham . <ref>{{cite book