Barisan Alternatif: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Edmundwoods (bincang | sumb.)
Argh apalah ni...
Edmundwoods (bincang | sumb.)
→‎Kebangkitan semula: Tidak boleh dikelirukan dengan Pakatan Rakyat
Baris 18:
 
== Kebangkitan semula ==
Dalam [[Pilihan Raya Umum Malaysia 2008|pilihan raya 2008]], BA bersama dengan DAP berjaya menafikan majoriti dua pertiga BN.
Menghampiri [[Pilihan Raya Umum Malaysia 2008|pilihan raya 2008]], ketiga-tiga parti pembangkang utama (PKR, PAS, DAP) kembali bersatu untuk mengelakkan pertandingan tiga penjuru sesama sendiri. Penyatuan semula ini terjadi kerana PAS berlembut dan memfokuskan kepada isu ekonomi dan melantik calon bukan Muslim pertamanya. Peranan [[Anwar Ibrahim]] sebagai watak ketua pembangkang dan usahanya menyatukan pembangkang turut membantu.
 
BegituDi juga halnya dinegeri [[Kedah]], [[PartiBA Islam Se-Malaysia|PAS]] berjaya membentuk kerajaan negeribersama dengan kerjasama PKR dan seorang calon bebas membentuk kerajaan. Ustaz [[Azizan Abdul Razak]], Pesuruhjaya PAS Kedah dipilih sebagai [[Menteri Besar Kedah]]. DikatakanCalon wakilbebas DAPitu akanpula turutdijemput dilantikmenyertai menjadiPKR, Excodan Kerajaanbeliau Negerimenerima Kedahjemputan itu.
Hasilnya BA berjaya merampas negeri [[Kedah]], [[Pulau Pinang]], [[Negeri Perak|Perak]], [[Selangor]] dari BN di samping mengekalkan [[Kelantan]] milik PAS. BA turut berjaya menafikan majoriti dua pertiga BN di [[Dewan Rakyat Malaysia|Parlimen]]. Selain itu, kawasan parlimen [[Kuala Lumpur]] turut dikuasai pembangkang.
 
Kini Barisan Alternatif dalam proses pembentukan kerajaan secara rasmi di empat negeri baru tersebut. Namun tidak ada parti pembangkang yang dapat menubuhkan kerajaan melalui majoriti mudah. Hanya [[Parti Tindakan Rakyat|DAP]] sahaja yang dapat menubuhkan kerajaan di [[Pulau Pinang]] kerana mendapat majoriti mudah hasil kerjasama dengan [[Parti Keadilan Rakyat|PKR]]. [[Lim Guan Eng]], Setiausaha Agung DAP dilantik sebagai [[Ketua Menteri]].
 
Begitu juga halnya di [[Kedah]], [[Parti Islam Se-Malaysia|PAS]] berjaya membentuk kerajaan negeri dengan kerjasama PKR dan seorang calon bebas. Ustaz [[Azizan Abdul Razak]], Pesuruhjaya PAS Kedah dipilih sebagai [[Menteri Besar Kedah]]. Dikatakan wakil DAP akan turut dilantik menjadi Exco Kerajaan Negeri Kedah.
 
Di [[Selangor]] pula, gabungan ketiga-tiga PKR, DAP dan PAS perlu untuk membentuk kerajaan campuran dengan PKR sebagai parti utama. Oleh itu, Sultan Selangor mahu berjumpa dengan semua wakil parti tersebut agar betul-betul ada persetujuan untuk melantik Tan Sri [[Abdul Khalid Ibrahim]], Bendahari Agung PKR menjadi [[Menteri Besar]].
 
Masalah utama ialah penubuhan kerajaan campuran tiga parti di [[negeri Perak]] kerana mengikut Perlembagaan Negeri, "hanya orang Melayu beragama Islam boleh dilantik menjadi Menteri Besar Perak, tetapi Seksyen 12 (2) menyatakan yang Sultan Perak mempunyai hak mengetepikan satu daripada syarat itu atau kedua-duanya sekali berdasarkan pertimbangan Baginda". DAP (pemenang utama), PKR dan PAS perlu bijaksana menangani masalah ini dengan bekerjasama. Antara calon-calon Menteri Besar Perak yang sering disebut-sebut ialah Ngeh Koo Ham; DUN Sitiawan (DAP), Jamaluddin Mohd. Radzi; DUN Behrang (PKR), dan Mohammad Nizar Jamaluddin; DUN Pasir Panjang (PAS).
 
[[Wilayah Persekutuan]] pula tidak mempunyai Dewan Undangan Negeri. Tetapi Wilayah Persekutuan mempunyai [[Menteri Wilayah Persekutuan]] dan [[Dewan Bandaraya Kuala Lumpur]]. Justeru itu, ada kemungkinan Datuk Bandar Kuala Lumpur dan Menteri Wilayah Persekutuan akan dilantik dari kalangan DAP atau PKR, jika BN menghormati sistem merit demokrasi.
 
== Lihat juga ==